Ca parinte, iti doresti tot ce e mai bun pentru copilul tau. Vrei sa fie senin si fericit. Insa, uneori, chiar tu esti zmeul cel rau din viata celui mic. Monica Fulea, psihologul si logopedul de la Centrul Copil Cuminte te invata cum sa iti ajuti copilul ca sa fie mai adaptabil.

 

 

Rutina de dimineata la prescolari

Dimineata e o mare provocare atat pentru cei mici, cat si pentru cei mari. Multi parinti descopera ca, uneori, e o mare performanta sa ajungi la timp la job. De ce? Care ar putea fi cauza? Ei bine, proprii copii.

Daca si tu faci parte din aceasta categorie, uite ce ai de facut. Stim ca e greu sa fii punctual atunci cand pustiul din dotare se misca prea incet ca asa vrea sau pur si simplu refuza sa se imbrace. Sau pentru ca nu vrea fusta roz, ci pe cea gri. Insa iata, ce se intampla in mod real, atunci cand copilului nu i se stabilesc limite.

Domnisoara de 6 ani stie ca atunci cand nu se imbraca singura, mama ii vin in ajutor si ea scapa de o responsabilitate. Si mai ales nu e nevoie sa se arate cooperanta. Domnisorica stie ca parintii ei nu au timp sa o lase la nesfarsit sa isi aleaga hainele sau, in mod gresit, ei consiedra ca ea nu poate sa se imbrace.

Replica tipica: …”e prea mica, nu poate “.

Ceea ce trebuie sa stiti este ca orice copil de 2 ani se poate  imbraca singur cu conditia ca hainele sa fie simplu de imbracat. Pe masura ce va creste, acesta va invata, treptat, si alte metode simple de a se imbraca (haine diverse cu

nasturi, fermoare, pantofi cu legat sireturi).  Insa fara un antrenament al acestor deprinderi simple de autonomie , copilul va stagna intr-un stadiu primar, asa numitul PAMPERING.

Diminetile catre scoala

Cautarea frenetica a ghiozdanului sau a unei jachete poate face dimineata sa fie neplacuta atat pentru parinte, cat si pentru copil. Ca parinte, te afli intr-o pozitie forte, din care iti poti invata copilul tehnici de organizare care sa-l ajute sa plece de acasa spre scoala. Pregatit si la timp.

De aceea, este importanta implicarea copilului in stabilirea unor reguli simple pentru rutina de dimineata, in care sa tii cont de sugestiile sale. Sa le apreciezi. Aceasta actiune te va ajuta sa eviti o lupta de putere, din moment ce copilul isi poate spune punctul de vedere asupra propriului program.

Cateva lucruri de discutat:

– Locul ghiozdanului, gecii, cutiei cu pachetul de mancare

– Pregatirea hainelor si ghiozdanului de seara

– Parintele poate fi dispus sa aleaga impreuna cu copilul hainele pentru a doua zi in functie de activitatile din programul zilnic ,

– Stabilirea unei ore potrivite la care copilul sa se trezeasca de dimineata.  Ii arati cum sa foloseasca ceasul desteptator si e la fel de important sa ii comunici ora la care pleacati din casa

– Stabilirea unei ore de trezire astfel incat copilul sa aiba timp sa se spele, sa se imbrace, sa manance

Dupa primele 3-4 zile de scoala, parintii vor discuta cu copii si vor evalua daca programul stabilit impreuna functioneaza sau mai are nevoie de modificari. Intreba-l cum se descurca.

Daca il lasa sa isi stabileasca aceasta rutina, ii arati de fapt ca ai incredere in el, in modul lui de gandire si in abilitatea de a-si programa timpul cu intelepciune.

Biletelele de incurajare

Din cand in cand copiii se vor stradui sa invete unele abilitati sau sa-si stapaneasca un anumit comportament. Un biletel de incurajare este o metoda excelenta de a-i aprecia contributiile pentru sine sau pentru altii. Un simplu biletel, scris de mana si pus in pachetul pentru scoala ii poate oferi increderea necesara pentru a face fata provocarilor ce vor urma.

Atentie !!!!

– Cuvintele trebuie alese cu grija;

– Mesajul trebuie sa se concentreze pe actiunea copilului si nu pe ce simte parintele in legatura cu ce a facut;

 

De exemplu, copilul iti spune ca s-a imprietenit cu un nou coleg, care era singuratic la scoala. Aceasta este o ocazie buna de a-i oferi o incurajare scrisa: “Multumesc pentru ca mi-ai spus cum ai ajutat-o pe Ana sa-si faca un prieten la scoala. Bunatatea ta a ajutat-o sa aiba o prima zi de scoala mult mai buna.” In felul acesta copilul intelege ca actiunile sale sunt directionate catre un comportament cooperant care descrie o trasatura de caracter precum BUNATATEA; cu timpul se va orienta catre astfel de comportamente si va invata cum sa contribuie, cum sa ofere sprijin, va avea initiativa in conturarea relatiilor si va empatiza usor cu ceilalti.

Biletelul de incurajare este un instrument bun sa-I comunici copilului ca el poate rezolva diverse probleme si provocari zilnice. Ii transmiti mesajul ca el se va descurca in viata, va gasi solutii.

 

Monica Fulea – Psiholog practician la Centrul Copil CUMINTE cu experienta in lucrul cu copiii prescolari, scolari mici si adolescenti avand o abordare practica a terapiei si trainingului.  Monica este psihoterapeut adlerian si absolventa a liceului pedagogic cu o experienta bogata in invatamantul prescolar si scolar. Monica a coordonat un club pentru copiii prescolari unde a initiat cursuri de bune maniere si dezvoltarea creativitatii. In prezent sustine cursul “Dezvolta-te creativ” copiilor de varsta prescolara si scolara, precum si activitati de consiliere , psihoterapie si logopedie in cadrul unei gradinite particulare.

 

Centrul COPIL CUMINTE –  este un loc fain pentru parinti si copii. O locatie smart care vine in intampinarea parintilor ocupati, care isi doresc pentru copiii lor un program educational complex. Centrul Educational este un mix destept de gradinita, program before si after school, precum si de ateliere si cabinete de psihologie, logopedie, psihiatrie, parenting si kids parking. Pentru ca al tau pusti sa fie senin si fericit.

Centrul educational gazduieste 4 grupe de varsta: grupa baby 2-3 ani, grupa mica 3-4 ani, grupa mijlocie 4-5 ani si grupa mare 5-6 ani.

 Intrarea Docherilor nr 3.  http://copilcuminte.ro.

 

 

Articole asemanatoare:

My title page contents