De ce iti este foame?

Te-ai surprins vreodata in timp ce mananci? Ce faci? Sprijinita de birou te straduiesti sa nu cada firimituri pe tastura, in timp ce musti dintr-un sandvis citind un email sau verificand Facebook-ul? Majoritatea dintre noi procedeaza asa.

 

Aruncam mancarea in stomac si mintii ii dam alte preocupari, pentru ca in permanenta avem lucruri de facut. Dar cum ar fi sa te opresti, iar pauza de pranz sa fie intr-adevar pauza? Si ce ai zice ca cina sa o mananci in tihna, la masa, si nu in fata televizorului?

Daca ai pune punct tuturor preocuparilor in timp ce mananci, ai alege cu grija alimentele si cantitatea, iar in acel moment ai manca constient. Deepak Chopra vorbeste despre acest lucru ca solutie la dietele si stilurile de viata haotice in cartea sa „De ce ne este foame?”. El pleaca de la premisa ca nu poti controla ceva de care nu esti constient. Prin urmare, pentru a ne hrani corect trebuie sa acordam atentie legaturii dintre minte si corp.

Ce inseamna sa mananci inconstient in viziunea lui Chopra:

  • Sa nu iti pese ce contine mancarea;

  • Sa ne pierdem controlul apetitului si sa mancam mai mult decat avem nevoie in realitate;

  • Sa ne refugiem in mancare din cauza problemelor emotionale;

  • Sa alegem alimente sub impulsul de moment al satisfacerii poftelor.

Trebuie sa avem incredere in corpul nostru, in mesajele pe care acesta ni le trimite si sa actionam in consecinta. Mancatul nesanatos nu doare pe moment, dar efectele se vad in timp. „In actul mancatului, sunt implicate imaginea ta despre tine, impreuna cu obiceiurile, conditionarile si amintirile” spune Deepak Chopra.

Atunci cand ni se face foame in creierul nostru sunt activate 3 regiuni, fiecare cu nevoie diferite si tipuri diferite de raspuns. Creierul inferior ne trimite semnalul de foame, actionand in zona impulsului. Sistemul limbic ne vorbeste despre emotiile noastre, despre starea sufleteasca din momentul declansarii senzatiei de foame, in vreme ce creierul superior este responsabil pentru decizie. Practic, senzatia fireasca de foame pe care o resimtim, poate fi accentuata sau atenuata de o stare sufleteasca proasta iar natura deciziei privind ce hrana si ce cantitate vom manca ramane in seama creierului superior.

Ai observat ca si atunci cand stii ca faci alegeri proaste, totusi nu te poti opri din mancat?  Asta pentru ca la conducere nu este creierul superior in acel moment. In timpul mesei, regiunile din creier pot prelua conducerea pe rand si tu te vei simti  ca intr-un carusel –  iti satisfaci senzatia de foame, te bucuri de gustul mancarii dar te si certi ca nu ai facut o alegere corecta din punct de vedere nutritional.

Pentru a face liniste in aceasta busculada, Deepak Chopra ne propune sa cream echilibru intre cele trei regiuni ale creierului mancand constient. Cum faci asta?

  1. Devino constienta de corpul tau intrand in contact cu el si observand senzatiile sale fizice. Evaluzeaza in timp ce mananci senzatia de foame/satietate, confort/disconfort, energie/letargie, usurinta/greutate. In functie de ce iti spune corpul, continua sa mananci sau opreste-te.

  2. Constientizeaza-ti emotiile. Dupa ce ai facut asta incearca sa-ti rezolvi problemele in alt mod decat sufocandu-te cu mancare.

  3. Fa alegeri constiente. Documenteaza-te in legatura cu nevoile alimentare ale corpului tau si decide in favoarea hranei de calitate.

 

Articole asemanatoare:

My title page contents