E astenic sau anemic?

Scaderea temperaturilor si reducerea numarului de ore cu lumina naturala ne pot da o senzatie de somnolenta sau o stare prelungita de slabiciune fizica. Este bine sa stim, insa, ca unele dintre semnele asteniei de toamna sunt comune cu acelea ale anemiei prin carenta de fier.

 

In timp ce femeile care au deficit de fier pot resimti stari de oboseala accentuata pentru o durata mai mare de timp si pot fi mai irascibile, in cazul copiilor, anemia prin carenta de fier, necorectata la timp, este responsabila de performante scolare mai reduse, de o slaba capacitate de concentrare precum si de scaderea imunitatii si a rezistentei la infectii.

Rolul fierului
Fierul are multiple roluri, doua dintre cele mai importante fiind acelea de dezvoltare normala a creierului si de oxigenare a tuturor organelor din corp. In acelasi timp, fierul este un mineral vital dezvoltarii metabolice si structurale a intregului sistem nervos si ne asigura energia de care avem nevoie zilnic.
„Modificarile de comportament ale copiilor, care nu sunt temporare, ci persista pentru o perioada medie de timp, pot fi o consecinta a deficitului de fier, si trebuie aduse in discutie la consultul medicului de familie sau al pediatrului. Deopotriva, femeile tinere, active, care au un ritm de viata alert, nu mananca regulat, sunt vegetariene sau tin diete, ar trebui sa isi verifice nivelul de fier anual, prin analize de sange. Tenul palid, parul si unghiile fragile, scaderea randamentului la locul de munca, sunt doar cateva dintre semnele anemiei prin carenta de fier in cazul acestora.” declara Dr. Alin Stanescu, medic primar pediatru la Institutul pentru Ocrotirea Mamei si Copilului „Alfred Rusescu”.

 

surse de fier toamna: sfecla, prune, ciuperci, galbenus de ou, somon, broccoli

Cum previi
In sezonul rece organismul consuma din rezervele de minerale si vitamine pe care le-a acumulat in lunile calde. Toamna putem sa consumam sfecla rosie, morcovi sau prune, care sunt recunoscute pentru un continut de fier mai mare decat al altor alimente. De asemenea, ficatul, galbenusul de ou sau ciupercile albe sunt bune resurse de fier pentru organism si pot fi gasite cu usurinta pe tot parcursul anului.
Nutritia alaturi de medicamentele care contin fier ajuta in corectia carentei de fier. De aceea, este recomandat sa includem constant si in meniul celor mici alimente care sunt renumite pentru continutul mai ridicat de fier. Asadar, carnea rosie, somonul, spanacul, sfecla, broccoli si, in general, legumele cu frunze verzi, preparate individual sau impreuna, in functie de preferinta si de gust, ne pot ajuta sa ne asiguram ca micutii nostri au energie deplina in fiecare zi si se dezvolta sanatos.
„Potrivit protocolului national, bebelusii cu varsta mai mare de sase luni, trebuie sa primeasca suplimente care contin fier, sub forma de picaturi sau solutie buvabila, deoarece, chiar daca sunt alaptati, necesarul de fier este mai mare decat aportul din laptele matern. in cazul adultilor, medicul va stabili durata tratamentului cu medicamente care contin fier pe baza analizelor de sange, care arata exact cat de profunda este carenta de fier, si daca aceasta a evoluat la nivelul de anemie.” completeaza Dr. Alin Stanescu, medic primar pediatru la Institutul pentru Ocrotirea Mamei si Copilului „Alfred Rusescu”.

Efectele anemiei feriprive

Abilitatile lingvistice insuficient dezvoltate, comportamentul ezitant al prescolarilor, lipsa de energie, dezvoltarea fizica mai lenta, dar mai ales afectarea creierului si a functiei cognitive sunt repercusiuni ce pot fi puse pe seama carentei de fier.

 

foto Shutterstock.com

Articole asemanatoare:

My title page contents