Care este diferenta dintre cei care castiga si cei care pierd? Unii ar spune ca e vorba de noroc, de talent sau de oportunitati de care primii se bucura si pe care ceilalti nu le au. Altii ar spune ca totusi este vorba de alegeri inteligente, de mult efort si pasiune. Oricare ar fi provocarea sau competitia cu care se confrunta copilul tau, il vei ajuta sa castige daca il inveti sa gandeasca precum un castigator. Iata cum, ne invata psihologul Monica Fulea.

 

Cum cresti un copil invingator? Stii ca exista niste reguli catre succes? Iata-le.

Invata-l pe copil un mod de gandire care poate face diferenta dintre esec si succes, intr-o situatie de competitie.
Alegere versus noroc
In urma unui concurs, ce ai prefera sa auzi de la copilul tau? „Am avut noroc, mi-a picat subiectul pentru care am invatat cel mai mult.” sau „Am invatat mult pentru acest concurs si m-am descurcat bine la subiectul care a picat.”? Nu poti nega importanta „norocului” in anumite contexte de competitie, dar este bine ca cel mic sa invete ca fiecare rezultat obtinut vine in urma unor alegeri facute. Fiecare dintre noi are un anumit control asupra rezultatelor pe care le obtine, pentru ca avem control asupra alegerilor pe care le facem.

„Ar fi trebuit sa fac” versus „Am facut”
Cate „ar fi trebuit” sau „ar trebui” auzi in fiecare zi de la copilul tau? De obicei, asemenea replici apar la persoanele care amana sa inceapa un proiect, din diverse motive (lipsa de motivatie, teama de esec, oboseala).  Nu doar ca nu il ajuta cu nimic enumerarea lucrurilor pe care „ar fi trebuit” sa le faca, dar il poate impiedica pe copil si sa inceapa sa faca lucrurile pe care le amana.  Il face sa se simta mai vinovat, mai nemultumit de el insusi si mai dispus sa renunte cu totul. De aceea, atunci cand copilul tau iti spune ce „ar fi trebuit” sa faca, ajuta-l sa treaca mai repede la treaba: „In regula, ce poti face acum? Cum te pot ajuta?”

Responsabilitate  versus  vina
Asumarea rezultatelor obtinute reprezinta una dintre caracteristicile principale ale mentalitatii de castigator. Multi dintre noi isi asuma responsabilitatea doar pentru rezultatele bune obtinute si „dau vina” pe ceilalti (sau pe factori externi: ghinionul, vremea proasta etc.) pentru esecuri. Invata-l pe copil, mai intai prin exemplu personal, ca este benefic sa isi asume toate rezultatele obtinute, atat esecurile, cat si succesele.

Controlul asupra stresului
Nu trebuie sa uiti ca inca din primii ani de scoala, copiii se confrunta cu teme, cursuri extrascolare, modalitati de socializare cu care noi nu am fost obisnuiti de la varste atat de timpurii. Toate acestea pot fi surse de stres si oboseala pentru copil. De aceea, atunci cand da semne de epuizare, este bine sa iei masuri si de asemenea, este recomandabil sa ii arati ca exista modalitati de a face fata stresului (relaxare, odihna, miscare fizica).


Cum il inveti pe copil sa aiba o mentalitate de invingator?

  1. Ajuta-l sa isi stabileasca obiective clare pe care doreste sa le atinga. Se spune ca e nevoie de pasi mici si de rabdare pentru a-ti atinge telul. Cam asa e si in cazul copiilor. Important este sa iti ajuti copilul sa isi formuleze obiective de scurta durata si sa invete modalitati de a le atinge. Astfel, va invata ca depinde doar de el sa reuseasca.2. Invata-l sa-si organizeze timpul si activitatile intr-un mod cat mai eficace si astfel sa poata sa aiba suficiente momente de activitate intensa, dar si de pauza. Stresul este tinut sub control atunci cand timpul este bine gestionat, iar copilul se obisnuieste cu un program care ii permite sa faca lucrurile pe care le are de facut fara a fi tentat sa le amane.3. Dupa fiecare succes pe care il are, ajuta-l sa isi creioneze harta succesului. Acest lucru inseamna sa revada fiecare pas pe care l-a facut si carel-a ajutat sa obtina rezultatele bune, in final. Astfel se fixeaza in minte mult mai bine calea personala spre succes. Daca a castigat un concurs, ajuta-l sa identifice lucrurile pe care le-a facut si fara de care nu ar fi reusit sa castige. „Nu ai fi castigat acest premiu daca nu ai fi inceput pregatirea din timp si daca nu ai fi exersat in fiecare zi.”Propune-i sa continue el lista lucrurilor fara de care nu ar fi reusit sa castige: a cerut ajutorul cuiva atunci cand a intampinat probleme in pregatirea pentru concurs, a reusit sa isi modifice programul zilnic pentru a se pregati, a continuat chiar si atunci cand voia sa renunte etc.

    4. Invata-l ce inseamna responsabilitatea prin sarcini de scurta durata, insa importante pentru dezvoltarea copilului. Ii poti lasa in grija un animal de casa, il poti ruga sa te ajute la spalatul vaselor sau la curatenie, prin sarcini pe care le poate realiza cu usurinta.

    5. Ofera-i modele. Vorbeste-i despre propriile esecuri si succese, precum si despre vietile personalitatilor importante. Pune tot timpul accentul pe lucrurile pe care respectivele persoane le-au facut pentru a reusi, pe alegerile si deciziile luate, precum si pe efortul sustinut si consecvent.

 

Monica Fulea – Psiholog practician la Centrul Copil CUMINTE cu experienta in lucrul cu copiii prescolari, scolari mici si adolescenti avand o abordare practica a terapiei si trainingului.  Monica este psihoterapeut adlerian si absolventa a liceului pedagogic cu o experienta bogata in invatamantul prescolar si scolar. Monica a coordonat un club pentru copiii prescolari unde a initiat cursuri de bune maniere si dezvoltarea creativitatii. In prezent sustine cursul “Dezvolta-te creativ” copiilor de varsta prescolara si scolara, precum si activitati de consiliere , psihoterapie si logopedie in cadrul unei gradinite particulare.

My title page contents