Cum influențează starea de spirit a adulților dezvoltarea copiilor?

Cum influențează starea de spirit a adulților dezvoltarea copiilor?

Părinte, bunic sau educator, fiecare persoană care interacționează cu cel mic în perioada preșcolară îi modelează modul de a privi lumea și capacitatea de a învăța. Un mediu vesel și încurajator va forma un copil încrezător, cu rezultate școlare bune. Mergând în sens opus, mediul tensionat va naște instabilitate emoțională și îndoială, traduse în performanțe scăzute. Cum influențează starea de spirit a adulților dezvoltarea copiilor?

 

Află mai multe despre cum influențează starea de spirit a adulților procesul de învățare și cum poate educația timpurie modernă să integreze emoțiile copiilor și ale educatorilor în construirea inteligenței emoționale la copii. Subiectul va fi abordat pe larg, între 7 și 9 noiembrie, la Conferința de Educație Timpurie cu tema “Educația pozitivă: mediu fericit, resurse infinite”. În cadrul evenimentului, educatorii și personalul din instituțiile de învățământ primar și preșcolar vor lua parte la sesiuni de training susținute de specialiști internaționali în educație timpurie.

Cum influențează emoțiile procesul de învățare?

”În funcție de cum sunt gestionate, emoțiile pot alimenta procesul de învățare sau pot deveni piedici în acumularea de noi abilități și informații. Anxietatea asociată activității academice, de obicei orientată spre o materie anume, va afecta performanța și achizițiile copilului în domeniul respectiv”, spune Valentina Secară, fondatoarea Conferinței de Educație Timpurie ajunsă la a 5-a ediție în anul 2018.

Un studiu neurologic, efectuat în SUA, a arătat că performanța scăzută cauzată de anxietatea de matematică este îmbunătățită atunci când sunt stimulate zonele creierului responsabile pentru procesarea motivației. Cu alte cuvinte, un mediu de învățare pozitiv și motivant poate genera rezultate bune de învățare chiar și pentru copiii care întâmpină dificultăți cu un subiect.

În educația timpurie, emoțiile sunt principalul motor al învățării, ele fiind cele care atrag și mențin atenția celor mici. Kimberly Schonert-Reichl, specialist în domeniul învățării socio-emoționale, atrage atenția asupra importanței relației educator-copii în educația timpurie: “O atmosferă caldă în sala de clasă susține învățarea profundă și dezvoltarea armonioasă a inteligenței emoționale la copii.“

Emoțiile educatorului și efectele lor asupra celor mici

Un studiu efectuat în 2016 la universitatea din British Columbia a testat nivelul de stres al elevilor de școală primară. Elevii ai căror profesori înregistrau un nivel mare de stres erau, de asemenea, mai stresați decât ceilalți copii. Tensiunea generată de starea de spirit a profesorului s-a dovedit a fi “contagioasă” în sala de clasă.

Copiii decodează în mod specific emoțiile educatorului și își ghidează procesul de învățare și dezvoltare după acestea. Emoțiile negative sunt percepute ca pericole și pot dezvolta anxietate, în timp ce emoțiile pozitive ale educatorului sunt motivante pentru copii.

Furia

Furia educatorului este o amenințare pentru dezvoltarea armonioasă a inteligenței emoționale la copii. În sala de clasă, educatorul poate exterioriza furia printr-un ton al vocii ostil, dar și prin exprimări răutăcioase față de copii. Toate aceste manifestări îi transmit celui mic același mesaj: că ceva este în neregulă cu el, că face ceva greșit.

Expus în mod constant unui mediu agresiv, copilul va deveni neîncrezător în propriile abilități și în mediul înconjurător, va dezvolta sentimete de rușine și vinovăție și poate chiar să preia comportamentul agresiv.

Nesiguranța

Pus față în față cu un educator nesigur, copilul va percepe incertitudinea ca pe un factor de stres. Tensiunea resimțită de profesor se va transmite celui mic, iar acesta din urmă se va simți dezorientat și va percepe lipsa de direcție ca pe o lipsă de afecțiune.

Calmul

Un educator calm le transmite celor mici, în mod indirect, un sentiment de siguranță. Copiii știu că pot greși fără să fie pedepsiți și devin, astfel, mai creativi. Ghidați de o voce pe care o consideră tolerantă, copiii se vor exprima liber și se vor implica în relații sociale bazate pe aceleași valori.

Cum ajută mediul de la grădiniță în gestionarea emoțiilor din sala de clasă?

Mediul fizic din sala de clasă influențează atât starea de spirit a copilor, cât și pe cea a educatorilor. Pe lângă tehnicile clasice de relaxare prin care educatorii pot elimina propriile emoții negative, culorile deschise, temperatura optimă și lumina abundentă din sala de clasă ajută la menținerea unui stări de spirit pozitive.

Emoțiile de la grădiniță sunt cel mai bine gestionate în interacțiuni sociale. Un decor care să încurajeze comunicarea între copii, dar și între aceștia și educator, contribuie la dezvoltarea inteligenței emoționale. Copiii înțeleg diferențele dintre ei și ceilalți și învață să se exprime în mod asertiv, reușind în timp să devină stăpâni pe propriile emoții.

O modalitate inspirată de a încuraja interacțiunile sociale la grădiniță este aranjarea scaunelor în cerc, astfel încât toți membrii grupul să se poată privi și să poată comunica și prin intermediul limbajului nonverbal.

 

La vârsta preșcolară, părinții și educatorii sunt adevărate modele pentru cei mici. Fiecare interacțiune conturează felul în care va gândi și va simți adultul, iar emoțiile pozitive sunt esențiale pentru un proces de învățare sănătos. Un mediu optim în grădiniță deschide noi drumuri în dezvoltarea celor mici și creează abilitățile de bază pentru o viață echilibrată.

Despre Conferința de Educație Timpurie:

Conferința de Educație Timpurie este un proiect al Fundației Acorns, organizat prin divizia sa de training, Centrul First7. Evenimentul reunește anual experți internaționali și specialiști în educația preșcolară, într-un cadru propice dezvoltării profesionale prin informație de calitate. Ediția de anul acesta are loc în perioada 7-9 noiembrie, la București, iar tema este “Educația pozitivă: mediu fericit, resurse infinite”.

Sesiunile de training vor fi susținute de experți internaționali în domeniul educației timpurii: Helen O’Donoghue, Anita Curtis, Helen Battelley și Mark Carter.

Cu scopul de a susține activitatea educațională în România, organizatorii oferă acces gratuit la conferință personalului specializat din sistemul public de învățământ preșcolar, cu condiția participării în toate cele 3 zile ale evenimentului.

Pentru mai multe detalii, accesați pagina de Facebook Conferinta de educatie timpurie First7, iar pentru înscrieri, trimiteți un email la adresa office@first7.ro.

My title page contents