John Dunlosky, profesor de psihologie cognitiva la Universitatea din Washington, si echipa lui, au depus o munca enorma in analizarea tuturor cercetarilor existente pana la ora actuala pe tot ceea ce inseamna proces de invatare. Ei au descoperit ca cele mai eficiente 3 strategii de invatare sunt auto-testarea, repetitia spatiata si intercalarea.
AUTO-TESTAREASe pare ca memoria are un buton de pornire, conform studiilor recente. Acest buton de pornire este activat atunci cand stii ca urmeaza sa fii testat. Astfel, daca citim ceva stiind ca ulterior vom fi verificati, ne reamintim de 3 ori mai multa informatie decat daca nu am sti ca urmeaza o testare ulterioara. Acest lucru se datoreaza concentrarii constiente a atentiei atunci cand citesti ceva.
Aceasta metoda a auto-testarii are mai multe forme.
Un exercitiu extrem de eficient atunci cand vine vorba de auto-testare este ca imediat ce copilul citeste ceva sau i s-a predat o lectie sa-si rezerve intre 30-60 de secunde pentru a nota ceea ce a retinut. Gandeste-te la doi copii care citesc un text. Unul il reciteste, iar celalalt inchide cartea, incercand sa-si reaminteasca ceea ce a citit. Spre deosebire de primul, al doilea isi foloseste memoria, iar daca raspunde corect, acest raspuns i se impregneaza si mai mult in memorie, putandu-l reactualiza mult mai usor atunci cand i se va cere.
Poti ruga copilul sa faca acest exercitiu dupa fiecare lectie, in pauza, imediat dupa ce s-a sunat de intrare in clasa. Pana vine urmatorul profesor copilul poate sa-si noteze ceea ce a retinut din ceea ce a predat profesorul anterior. In felul acesta, nu-si sacrifica nici pauza si isi asteapta profesorul in liniste, facand ceva util pentru el – usurandu-si procesul de invatare. In plus, stiind ca la sfarsitul unei lectii predate de catre profesor sau citite de catre el va trebui sa-si noteze ideile principale, copilul va fi mult mai atent la ceea ce se prezinta. Acest exercitiu va cimenta mai bine in mintea lui conceptele cheie ale materialului de invatat iar acasa invatarea se va produce mult mai rapid si eficient.
Isi poate rezerva un caiet doar pentru autotestarea de la scoala si este indicat chiar sa scrie aceste informatii nu doar sa faca mental exercitiul, deoarece scrisul de mana faciliteaza invatarea. De asemenea, acesta imbunatateste memoria si creativitatea si ajuta la generarea unui numar mai mare de cuvinte, idei si solutii creative.
Un alt truc important, daca vrei ca invatarea sa fie eficienta, este sa incerci sa-ti amintesti informatia intr-o alta camera decat cea in care ai invatat, sau chiar in parc, ascultand muzica sau la un alt moment al zilei. Acest lucru este important deoarece invatarea este dependenta de stimulii din mediu. Astfel, daca schimbi mediul in care inveti sau iti reactualizezi informatia, invatarea devine independenta de mediu si vei putea reda cunostintele mai tarziu, oriunde te-ai afla.
O alta forma de auto-testare este invatarea cu intentia de a preda cunostintele unei alte persoane. Iti poti ruga copilul sa-ti predea lectia invatata in timp ce tu speli vasele sau faci alta activitate dar poti totodata sa fii atent si la el. Atunci cand invata stiind ca va prezenta ulterior informatiile, copilul va fi mult mai atent la ideile principale si legaturile dintre ele, iar invatarea va fi mult mai eficienta.
O alta metoda de auto-testare care il va ajuta sa invete eficient este folosirea jetoanelor de hartie. Pe o parte a jetonului va scrie conceptul cheie, pe cealalta parte definitia acestuia, sau formula, sau o analogie care sa-l faca sa retina mai usor conceptul. Prin incercare-eroare va extrage din teancul de jetoane fiecare biletel pana va reusi sa defineasca corect tot ceea ce are de invatat.
REPETITIA SPATIALAA doua metoda de invatare eficienta este repetitia spatiata. Dupa cum am vazut, ca un concept nou sa ajunga din memoria de scurta durata in memoria de lunga durata trebuie sa-l repetam, dar nu oricum ci spatiat, tocmai pentru a da timp mortarului sa se usuce, sa se intareasca. Alternezi gandirea concentrata cu gandirea difuza. Pe masura ce inveti si repeti o anumita informatie, noi circuite ale cunoasterii si memoriei sunt construite in creier. Cand copilul invata pentru un test doar cu o zi inainte, probabil va avea un rezultat la fel de bun ca si un copil care si-a distribuit invatarea pentru aceeasi materie pe parcursul intregii saptamani. Insa spre deosebire de primul copil, al doilea va fi capabil sa-si aminteasca ceea ce a invatat si o saptamana mai tarziu. Cand te pregatesti pentru un concurs de dans nu te pregatesti doar cu o zi inainte, ci te pregatesti zilnic un timp mai indelungat iar prin repetitie ii dai oportunitatea comportamentului sa se automatizeze, sa se produca aproape fara efort. Acelasi mecanism are loc si la nivel cognitiv prin repetitia spatiata: oferi oportunitate informatiilor de a fi reactualizate instant, aproape automat.
INTERCALAREA
A treia strategie eficienta de invatare este intercalarea. Aceasta presupune ca, dupa invatarea diferitelor notiuni, cand urmeaza sa recapitulam si exersam notiunile invatate, sa amestecam ordinea acestora. De exemplu, daca copilul trebuie sa invete cele patru operatii: adunare, scadere, inmultire si impartire, este mult mai indicat decat sa faca pagini intregi de adunari, scaderi, inmultiri si impartiri, sa exerseze intercalat aceste operatii. Sau daca a invatat pentru 3 materii folosind jetoanele, la sfarsitul zilei, cand recapituleaza, sa amestece toate jetoanele si sa raspunda macar la o treime din acestea atat timp cat raspunde corect.
Iluzia invatarii
Aceste 3 tehnici de invatare par ca ii ingreuneaza procesul de invatare, dar motivandu-l pe copil sa le aplice, il ajuti mai mult si il faci sa nu mai vada invatatul ca pe o corvoada. Dr. Robert Bjork, psihologul cognitiv care introduce termenul de “dificultati dezirabile” atunci cand vorbeste de procesul de invatare, demonstreaza faptul ca folosind aceste 3 tehnici te ajuti sa retii mai acurat continutul invatat si totodata, sa-ti fie mai proaspat in memorie pentru o perioada de timp mai indelungata. De asemenea, ingreunand procesul de invatare eviti fenomenul numit ”iluzia invatarii”. Iluzia invatarii apare in cazul celor mai ineficiente strategii de invatare precum: recitirea textului, sublinierea acestuia, rezumarea in scris cu textul in fata. Acestea sunt metode ineficiente deoarece iti dau iluzia ca stii deja continutul ce trebuia invatat, cand de fapt ceea ce faci este sa-l pui pe constructor sa cladeasca fara mortar. Pune caramizile una peste alta insa la prima adiere de vant (in cazul nostru, reamintirea informatiei) neavand materialul care sa le tina unite, constructia se prabuseste.
Cu cat va folosi mai des auto-testarea, repetitia spatiata si intercalarea cu atat aceste tehnici de invatare se vor automatiza iar copilul nu le va mai percepe ca fiind dificile. Asadar, incureaza-ti copilul sa le foloseasca zilnic pentru o invatare eficienta. Ofera-i ajutorul tau la inceput. Mai multe detalii pe audiobook-ul Invata-ti copilul sa invete, disponibil pe audioparenting.ro
text: psiholog Daniela Teodora Seucan (smartboxfamily.ro)
foto Shutterstock.com