Cum să motivezi elevii... nemotivați?

Elevii sunt la fel. Un mix de emoții și de atitudini. Fie că este vorba despre părinți sau profesori, uneori se întâmplă ca adulții să adopte atitudini mai autoritare în ceea ce-i privește pe cei mici. În cazul profesorilor situația este una mai aparte, nefiind vorba de proprii copii, necunoscându-i foarte bine pe toți, motiv pentru care următorul articol li se adresează.

 

Dacă atitudinea “Eu sunt profesorul și tu trebuie să faci asta! Vrei să rămâi corijent?!”, îți este cunoscută, înseamnă că știi și că rezultatele unui astfel de comportament sunt dezastruoase și nu ajută deloc la schimbarea în bine a situației. Tocmai de aceea, îți recomandăm, mai jos câteva sfaturi utile de folosit atunci când ai de-a face cu elevi care nu sunt motivați să învețe materia pe care o predai.

1. Elevii au nevoi de ajutor ca să aibă succes

Elevii au nevoie să aibă succes pentru a-și construi încrederea în sine. Iar la acest rezultat se poate ajunge numai dacă elevii sunt înțeleși, dacă povestea de viață le este cunoscută și dacă se caută soluții împreună cu ei. Un profesor trebuie să fie empatic și să își construiască relații de încredere cu elevii săi. Astfel, încearcă să vezi părțile bune pe care le au elevii și oferă-le suportul de care au nevoie. Îndrumă-ți elevii către succes când știi că au răspunsul corect și sărbătorește orice rezultat bun, oricât ar fi el de mic.

2. Elevii au nevoie de autonomie

Noi, toți, avem nevoie să ne fie acordate șanse și ne simțim motivați dacă simțim că avem un oarecare control asupra situației în care ne aflăm. Cu elevii trebuie să faci la fel cum procedezi cu proprii tăi copii – oferă-le alegeri cu care tu ești de acord. Nu le da ocazia de a alege ceva ce tu nu ți-ai dori. Dându-le mai multe variante, elevii au oportunitatea de a alege ceea ce li se potrivește. Cu cât sunt mai multe ocazii de a se exprima așa cum pot sau cum își doresc, cu atât mai încrezători și motivați sunt.

3. Scopul

Elevii trebuie să simtă că tot ceea ce învață este relevant. Așa cum sunt și micuții tăi atunci când te întreabă “De ce să fac asta?”. Ca și noi, adulții, de altfel, care ne întrebam la vârsta lor același lucru. Dacă elevii nu văd niciun sens în ceea ce privește învățatul, atunci nu au de ce să fie motivați. Iar aici intervine experiența ta. Empatia și răbdarea de a găsi răspunsuri împreună cu ei.

 

My title page contents