Ce învață un copil prin joacă? De ce este important jocul pentru o bună dezvoltare a copilului?

Ce învață un copil prin joacă

Ce învață un copil prin joacă și ce jocuri sunt recomandate, iată o preocupare a părinților! „Jocul oferă copiilor șansa de a pune în practică ceea ce învață” – Fred Rogers. Ne jucăm de când ne naștem și continuăm să o facem pe parcursul vieții, chiar adulți fiind: fie ne jucăm cu copilul, nepotul sau cu alți adulți, adaptând forma jocului vârstei și preocupărilor noastre.

 

Jocul este una dintre principalele modalități în care învață copiii. Conform multor cercetători și profesori, jocul, în orice mediu cultural ar fi el prezent contribuie la metoda de învățare și la dezvoltarea abilităților necesare pentru viața de zi cu zi.

Poate cea mai importată fază a jocului e cea de început, de la grădiniță (forma mai serioasă, controlată). Jocul la grădiniță ajută dezvoltarea cognitivă, socială, dar și limbajul copiilor.

Importanța jocului a fost recunoscută din cele mai vechi timpuri. Astăzi, jocul este asociat mai mult cu un moment de seriozitate și muncă disciplinată. Însă, jocul ar trebuie asociat cu bucuria, libertatea, creativitatea. Jucându-se, copiii învață – joaca este modul prin care ei se dezvoltă din punct de vedere social, fizic și intelectual.

 

Ce învață un copil prin joacă? Jocul pe etape de vârstă

0-2 ani – etapa jocurilor de operare

 

Corespunde dezvoltării inteligenței senzoriale – prin care copilul dobândește treptat controlul asupra membrelor și capacitatea de explorare senzorială. În această fază un rol important îl are jocul prin imitație. Acesta permite copilului să învețe și să recunoască emoțiile.

2-7 ani – etapa jocurilor simbolice

Corespunde stadiului de pre-operare a dezvoltării cognitive. În această fază copilul învață să distingă ceea ce este rodul imaginației și ce este real. În acest stadiu, copilul începe să efectueze primele operații concrete, și anume cele de logică- matematică, care îi permit să acționeze asupra obiectelor și să stabilească relații între ele.

7-11 ani – etapa regulilor

Copilul începe să înțeleagă și să dezvolte conceptul de regulă. În acest stadiu, totuși, copilul tinde să schimbe regulile în avantajul său.

de la 11 ani în sus – etapa jocurilor de construcție

În acest stadiu există trecerea la codificarea regulii și la logica formală și la operațiile de gravitate și clasificare.

La un nivel educațional-educativ, jocul, dacă este semnificativ (Nell și Drew, 2013), îi face pe copii să participe activ la ascultarea pasivă a unei lecții.

Iată câteva activități care promovează învățarea:

  • Nisipul și apa pot fi o introducere în discipline precum știința și matematica, deoarece ne permit să aflăm că apa este un lichid, nu un solid și că poate fi măsurată în recipiente de diferite capacități;
  • Modelarea cu plastilină, desenarea și pictura, îmbrăcarea, jocul cu păpuși sunt toate activitățile care încurajează creativitatea, imaginația și expresia emoțiilor. Aceste tipuri de joc sunt esențiale pentru dezvoltarea socio-emoțională a copiilor, deoarece îi permite să interpreteze realitatea dintr-un alt punct de vedere, și promovează dezvoltarea unor reprezentări mentale și a limbajului.
  • Jocurile tip lego și puzzle-urile colorate ajută la recunoașterea diferitelor forme și dimensiunile lor, pentru a pune obiectele în ordine și pentru a dezvolta gândirea logică.
  • Jocul cu mingea, dansul, alergarea, alpinismul sunt activități care promovează dezvoltarea musculară și ajută la optimizarea forței, flexibilității și a coordonării motorii.
  • Jocurile cu reguli, deși pare să contrazică ideea jocului liber și voluntar, ajută la impunerea schimburilor, la schimbul de experiențe și la socializarea cu ceilalți.
  • Cântând și jucându-se cu instrumente muzicale ajută la dezvoltarea ritmului și a abilităților de ascultare.
  • Teatrul oferă copiilor posibilitatea de a dramatiza scene și de a se exprima. Totodată îi ajută să-ți îmbunătățească încrederea în oameni, să-și dezvolte aptitudinile literare, povestirea și scrierea, precum și interacțiunea și cooperarea.
My title page contents