Cum arată și ce trebuie să știe copilul de 3 ani? Auzim adesea despre faptul că primii doi ani ai copilului sunt dificili, cu referire la schimbarea pe care o au copiii la acea vârstă și noile „provocări” cărora trebuie să le facă față părinții. În realitate, chiar și vârsta de 3 ani aduce cu sine o serie întreagă de noutăți în felul de a fi al copilului, în dezvoltarea și în comportamentul acestuia.
Astfel încât părinții se trezesc nevoiți să se confrunte cu probleme și situații noi și complet diferite.
Cum gândește și se exprimă copilul de 3 ani?
La vârsta de 3 ani, învăţarea devine mai reflexivă. Copilul începe să-şi dezvolte capacitatea de a folosi simboluri şi reprezentări verbale ale obiectelor şi evenimentelor. O altă caracteristică a acestei vârste este și „(con)centrarea”. Copilul este practic capabil să se concentreze pe un singur concept la un moment dat. Are o gândire activă, dar încă foarte rudimentară și simplă. Cu toate acestea, este capabil să înceapă să facă clasificări între obiecte.
Tot în această etapă explodează și limbajul. Adultului îi revine sarcina de a ajuta copilul în construirea acestei gândiri, de a da sens experiențelor pe care copilul le trăiește numindu-le, subliniindu-le și explicându-le valoarea, importanța și sensul. Practic, să-i „traducă” copilului ceea ce trăiește în categorii mentale, în concepte pe care copilul le va stăpâni treptat din ce în ce mai bine.
Ce reprezintă și cum se desfășoară jocul la copilul de 3 ani?
La această vârstă, jocul devine simbolic, copilul colectează diferite imagini din lume. Apoi le asociază după propria sa logică originală, uneori chiar diferită de realitate. Aceste imagini sunt încorporate în eul copilului, care culege momente, episoade, situații din mediul care îl înconjoară și va continua să-i influențeze comportamentul și experiențele de-a lungul existenței sale.
Jocul reprezintă locul în care copilul își adună propriile imagini. Acestea sunt colectate și reproiectate fără să vrea în timpul jocului. Pe de o parte, adultul va observa așadar jocul copilului pentru a-i înțelege mai bine gândurile, emoțiile, sentimentele…
Emoțiile copilului la 3 ani
Mintea copilului la această vârstă este caracterizată de „centrare pe sine”. Copilul nu are încă o dezvoltare emoțională suficientă pentru a se gândi la emoțiile, gândurile și comportamentele celorlalți. El crede că ceea ce simte și gândește este ceea ce simte și gândește toată lumea. Practic, la această vârstă acesta se luptă să descifreze stările și sentimentele celorlalți. Adultul îl va ajuta să se deschidă către celălalt cu interes, atenție și dragoste.
Cum se comportă copilul de 3 ani?
Ei bine, în această etapă, copilul este orientat spre ascultare, pentru a obtine recompense personale. Sau chiar doar laude de la adult, și evită pedeapsa. Rareori este capabil să înțeleagă că acea acțiune este bună în sine. De asemenea, nu este încă capabil să înțeleagă pe deplin că, comportamentul său poate aduce beneficii sau poate dăuna altora. De aceea, adultul va fi cel care îl va face să reflecteze asupra consecințelor acțiunilor sale, dar ținând cont de funcționarea copilului la această vârstă. Nicidecum nu trebuie descurajat, dacă copilul arată că îi este dificil să ducă la îndeplinire această reflecție.
Autonomia unui copil de 3 ani
La această vârstă, copilul este complet autonom. Acesta este capabil să-și asigure singur propriile nevoi de bază. Acest lucru îi permite să „exploreze” mediul din ce în ce mai mult. Adulții de referință vor reprezenta baza sigură, punctul de referință fix pe care copiii care sunt dornici și intenționați în explorarea lumii știu și trebuie să știe că pot conta întotdeauna.
Cât e de sociabil copilul la 3 ani?
Vârsta de 3 ani este momentul în care copilul intră oficial în societate. La această vârstă, mulți copii merg la grădiniță. Începutul grădiniței reprezintă pentru toată lumea un moment de confruntare cu alți copii de aceeași vârstă și începutul unui drum școlar. Grădinița este locul unde se creează un sentiment de apartenență la un grup. Părintele este cel care creează oportunități de schimb și întâlnire în afara grădiniței, tot prin activități sportive și de joacă. Astfel, acesta îl ajută pe copil să înceapă să-și construiască propria rețea de socializare care va crește și se va extinde din ce în ce mai mult.