Copiii la masă după metoda Montessori – Maria Montessori a fost întotdeauna un mare susținător al autonomiei copiilor, despre care spunea că sunt oameni (mici) foarte inteligenți și capabili. Aceștia au nevoie de exemple. Trebuie să li se arate (nu să învețe, ci să li se demonstreze prin exemplu și imitație) că pot avea grijă de ei înșiși și o pot face bine; învățând să mănânce, să se așeze la masă, să curețe masa, să toarne apă și chiar să taie mâncarea în mod independent.
Cine a fost Maria Montessori? Maria Montessori (31 august 1870 – 6 mai 1952) a fost profesoară și pedagogă, printre primele femei care au absolvit medicina; apoi și-a îndreptat studiile către recuperarea copiilor cu handicap mintal și nu numai.
Ea a înțeles că, de multe ori problemele copiilor sunt pedagogice și că, se pot face multe pentru ei prin schimbarea mediului educațional și a ideii despre ceea ce înseamnă un copil. Pornind de la studiile medicale, Maria Montessori a înțeles că cei mici sunt minți absorbante care, în mediul potrivit, pot ajunge la auto-învățare.
Ce legătură au toate acestea cu timpul de masă?
Timpul mesei este întotdeauna printre cele mai delicate momente de petrecut cu copiii noștri; mai ales dacă îl trăiesc ca pe un moment plictisitor, dificil, pe care l-ar sări cu plăcere.
Copiii la masă după metoda Montessori. Locul în care copilul mănâncă trebuie sa fie „prietenos cu copilul”.
- O masă joasă cu scaune de rezervă, deoarece există întotdeauna o jucărie „care dorește să participe la cină” alături de copil;
- Tacâmurile trebuie să fie mici și ușor de manevrat, iar dacă sunt colorate… cu atât mai bine;
- Sticla trebuie să aibă un mâner ușor și la îndemână; la început va începe cu lingura și apoi va trece și la furculiță; de la 4 ani în sus va putea folosi un cuțit cu vârful rotunjit;
- Farfuria nu ar trebui să fie prea mare și grea.
Fiecare își stabilește locul!
- În multe grădinițe, în fiecare zi, sunt aleși doi „ospătari” pentru a ajuta bucătarii și auxiliarii să pregătească masa și să curețe mesele;
- Copiii concurează pentru a fi aleși și fac tot posibilul să li se spună că sunt foarte buni; așa că de ce să nu încerci această metodă și acasă?
- Evident, nu trebuie să-i dai copilului cuțite și farfurii ceramice grele, dar dacă tacâmurile, farfuria, sticla lui sunt realizate din plastic ușor și masa este la înălțimea lui, de ce să nu-l faci autonom în stabilirea și curățarea locului său la masă?
- Această activitate crește plăcerea de a fi la masă și, mai presus de toate, stima de sine pentru că face ceva atunci când crește.
Mănânc singur!
- Mediul este prietenos cu copiii, mâncarea sănătoasă și gustoasă, prin urmare trebuie doar să lași copilul să experimenteze;
- Se va murdări? Desigur! Nicio problemă, există protecție pentru haine cu mâneci!
- Se va murdări și pe pantaloni? Probabil, mai ales la început; după prima fază vei găsi un copil competent care deja mănâncă singur, pregătește masa, știe să folosească o lingură și o furculiță și, în cele din urmă, chiar un cuțit foarte mic, cu vârful rotunjit, cu care poate nu va tăia carnea, dar pentru omletă și brânză face minuni.
Copilul meu va fi capabil să mănânce singur?
Absolut! Sub supravegherea ta atentă, desigur, și după ce va experimenta și se va murdări o vreme; mai târziu va înțelege rolul tacâmurilor și va începe să le folosească.
Cum să oferi alimente copilului în primele luni de înțărcare:
- Verifică temperatura, astfel încât copilul să nu se ardă;
- Taie mâncarea tare în bucăți mici: bastoane de morcovi, cuburi … etc.;
- Taie în bucăți foarte mici alimentele moi sau alunecoase, care oferă rezistență la înghițire, cum ar fi cârnați și mozzarella, șuncă, kiwi …etc.;
- Taie în cuburi mici tot ceea ce este rotund, cum ar fi măsline, struguri, cireșe, alune, nuci… eliminarea miezului central.
Copiii la masă după metoda Montessori. Dă-i să guste puțin din toate!
Nu trebuie să te obsedeze și îngrijoreze cantitatea de alimente pe care o consumă copilul; se întâmplă rar ca un copil să nu mănânce suficient. E suficient să-i reduci porțiile. De multe ori ne așteptăm ca un copil să mănânce porții ca pentru un adult, când în stomacul lui abia încap două linguri de mâncare!
La masă, se servesc mai întâi legumele, apoi restul. Acesta este cel mai bun mod de a-i face pe copii să mănânce legume: în prima parte a mesei, atunci când au poftă de mâncare.
Monotonia joacă un rol important – Mulți copii nu mănâncă pentru că există întotdeauna aceleași alimente/feluri de mâncare pe masă. Alege o varietate de ingrediente și preparate. Ia copilul cu tine la piață pentru a-l încuraja să aleagă o legumă după gust, culoare, aromă, textură și aspect.
Dimpotrivă, unii vor să mănânce doar aceleași lucruri – Există unii copii care preferă să mănânce aceleași alimente, pe care le cunosc deja. Alegerile acestora depind și de perioada de creștere și alte schimbări prin care trec. Depinde de noi să combinăm mâncarea preferată cu ceva care este diferit în fiecare zi.
Cu toții mâncăm același lucru – Acesta este secretul pentru a evita selectivitatea copiilor față de alimente: un aliment care le place însoțit de fructe și legume de sezon, la îndemână, schimbând frecvent tipul de ingredient și modul de preparare.
Acceptăm faptul că fiecare persoană are propriile gusturi – Unele alimente pur și simplu nu-i plac copilului, dar există multe altele de încercat!
Activități Montessori pentru organizarea orelor de masă
Gătiți împreună
Copiii sunt extraordinari! De la o vârstă fragedă sunt capabili să gătească, să frământe, să taie, să stoarcă…
Iată câteva activități de făcut în bucătărie, pe care le poți încredința copiilor:
- să stoarcă portocale și lămâi;
- să taie banana cu un cuțit puțin ascuțit;
- să întindă gem pe pâine;
- să frământe aluat de pizza și să aleagă ingredientele;
- să pregătească fursecuri și să le decoreze;
- Să cântărească ingredientele unui tort și să le amestece.
Este important să implicăm copiii în bucătărie pentru că, în acest fel, aceștia se familiarizează cu mâncarea, cu consistența ei, cu originea, aromele, modul de preparare. Ei vor fi mai dornici să încerce legume sau fructe, dacă le-au tăiat sau gătit ei înșiși!
În concluzie:
Există o serie de măsuri care pot face, de asemenea, masa noastră „prietenoasă cu copiii”. Timpul mesei poate deveni un moment în care să creștem stima de sine a copilului nostru, făcându-l să se simtă capabil și „mare”.