Fenomenul „sharenting”, tot un fel de abuz

Fenomenul „sharenting” este un termen nou. Este o combinație între termenii share – a distribui și parenting – activitatea de părinte. Se referă la distribuirea de informații despre copii (texte, imagini sau filmulețe) pe Internet, de către părinți și profesori.

 

În România, fenomenul „sharenting” afectează trei din zece copii, aceștia fiind expuși pe internet de către părinți, fără să îi întrebe dacă sunt de acord cu acest lucru. Printre consecințele acestei practici, se numără disconfortul emoțional și cyberbullingul, copilul devenind ținta comentariilor negative ale altor copii. În opinia specialiștilor acest fenomen este un produs al narcisismului digital al părinților sau al presiunii sociale.

Fenomenul „sharenting”

Parentingul este în prezent o temă de neevitat în social media. Mulți părinți, în special cei cu copii mici, postează imagini cu bebelușii lor sau cu momente-reper precum prima zi de școală. Postările părinților sunt percepute negativ, fotografiile de familie expuse public fiind considerate iritante. Ceea ce au observat cei care studiază fenomenul este că mamele posteaza informații despre copii și poze cu ei într-un procent mult mai mare decât o fac tații.

De ce mamele?

Nu este neapărat o surpriză faptul că mamele împărtășesc în social media, de obicei, mai multe informații și fotografii decât tații. De altfel ele sunt și cele care vorbesc cel mai mult despre copiii lor în viața reală.
Deși tații sunt acum – mai mult ca oricând – mult mai implicați în îngrijirea de zi cu zi a copiilor, totuși mamele gestionează o parte mai semnificativă a îngrijirii celor mici. În general, ele își asumă responsabilitatea principală pentru fotografiile de familie și actualizările care conduc la crearea de albume de familie.

Fie că este vorba despre fotografii digitale sau pe hârtie, tradiționale.
Cel mai probabil că mamele fac aceste lucruri dintr-un soi de mândrie. Disimulată sau nu. Ele sunt în principal cele care vor „să se laude” cu puii lor, cu performanțele lor, cu boacănele lor…

Vânătoarea de like-uri

Pe de altă parte, această practică are în substrat și o nevoie de a arăta cât de frumoasă și unită este familia. Chiar dacă nu întotdeauna așa stau lucrurile în realitate. De a arăta că membrii ei sunt împreună și sunt fericiți și că îi leagă puternice sentimente de afecțiune. Ce își doresc mamele care fac astfel de postări? În primul rând este o vânătoare de aprecieri ale postării. Validarea sentimentului de satisfacție stă uneori, din păcate, în numărul de like-uri obținute și de comentarii pozitive sau laudative. Sau, cel puțin, așa gândesc unele persoane…

Cele care caută atenție prin orice mijloace. Exact la fel ca cele care fac copilului urări de „La mulți ani!” pe rețelele de socializare, deși copilul nici măcar nu are un cont într-una dintre ele. Și nici nu știe încă să citească, fiind prea mic. Și în acest caz este vorba despre un mod de a cere atenție, de a primi felicitări…

Copiii nu prea sunt încântați…

O cercetare pe această temă, a imaginilor cu copii și informatii despre aceștia, postate de părinți, a avut loc și în România. Aceasta a fost realizată de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie, cu ajutorul rețelei extinse EU Kids Online. Potrivit rezultatelor studiului, un procent de 23% dintre copii au declarat că au fost supărați de ceea ce părinții au făcut public în online despre ei. Un alt procent, de 21%, au afirmat că postările au avut pentru ei urmări neplăcute.

My title page contents