Stiai? Romania se afla pe locul 6 in topul tarilor cu cele mai multe teme pentru acasa primite de elevii in varsta de 15 ani. Wow! Si totusi, cat sunt de eficiente temele pentru acasa ?
Studiile de psihologie educationala au demonstrat: timpul corect alocat temelor de acasa in fiecare zi, pentru un copil variaza in functie de varsta lui. Cei mai multi specialisti au formulat asa-numita regula a celor 10 minute. 10 pentru teme la clasa intai. La clasa a doua 20 de minute, la gimnaziu intre 50 si 80 de minute. In plus, pentru ca elevii sa poata invata cu placere, e nevoie de un climat pozitiv atat la scoala, cat si acasa.
Utilitatea temelor
Dar in ce masura sunt utile temele si care ar fi dezavantajele lor? „Rezultatele studiilor care s-au facut pe subiectul eficientei temelor pentru acasa din 1987 pana in 2003 au fost reunite intr-o metaanaliza de catre cercetatorii de la Duke University. Rezultatele arata, in general, o influenta pozitiva a temelor pentru acasa in ceea ce priveste performanta la scoala. Si asta, mai mult in cazul elevilor din clasele VIII-XII si mai putin in cazul celor din clasele I-VI.
Alte detalii
Si alte studii, dupa 2003, vin si spun cam acelasi lucru: temele pentru acasa se dovedesc a fi utile mai ales incepand cu ciclul gimnazial“, marturiseste Delia Lungu, psiholog INTUITEXT.
Utilitatea notelor si calificativelor
In ceea ce priveste utilitatea notelor si a calificativelor, Delia este de parere ca acestea arata o evaluare a cunostintelor elevului intr-o anumita zi. La o anumita materie. „Cu alte cuvinte, notele si calificativele nu reprezinta «valoarea copilului», deoarece acesta isi poate imbunatati oricand performanta. Aceste sisteme de evaluare incurajeaza competitia intre copii in functie de modul in care sunt folosite. Mai ales, daca parintele isi compara mereu copilul cu altii. In plus, notele ar trebui comunicate doar copilului respectiv. De ce? Ca sa isi poata evalua performantele in timp, dar raportandu-se la el insusi. Fara sa se compare cu alti copii.
Profesorii si parintii
Daca parintii si profesorii folosesc comparatia intre elevi in functie de performantele lor, atunci copiii vor fi centrati pe ce rezultate au obtinut ceilalti. Pe competitie, si mai putin pe ideea de a invata cu placere. Si studiile arata ca atunci cand suntem focusati pe ce facem acum si aici, si incercam sa lucram cu drag vom obtine, in timp, rezultate. Dar, pentru asta, este important sa-mi compar evolutia tot in raport cu mine, nu cu ceilalti. Asa, capat mai multa incredere in ceea ce pot face si progresul meu este real“, declara Delia Lungu, psiholog Intuitext si SuntParinte.ro.