5 alimente de evitat in sarcina

 Pe parcursul celor 9 luni de sarcina o gravida nu ar trebui ia mai multe de 10 kg in greutate – spune dr. Ionela Anghlescu (medic specialist obstetrica-ginecologie in cadrul Gynera Fertility Center).  Uite 5 alimente de care sa te feresti cand astepti „barza” si ce riscuri apar cand te ingrasi prea mult.

 

Sarcina este o perioada a schimbarilor pentru care orice viitoare mamica trebuie sa se pregateasca temeinic. Modificarile hormonale, fluctuatiile in greutate si bineinteles, clasicele pofte culinare! Specialistii au demonstrat ca aproximativ 85% dintre femeile gravide resimt pofte pentru cel putin un aliment. Stii ca aceste afinitati culinare pot suferi modificari in functie de etapa de dezvoltare a sarcinii? Astfel, in cel de-al doilea si cel de-al treilea trimestru de sarcina, preferintele vor inclina catre gusturile mai acrisoare. Apoi,  pe masura ce sarcina evolueaza, viitoarele mamici vor prefera alimentele sarate si in ultimul trimestru vor evita gusturile amare.

Micile rasfaturi gastronomice din timpul sarcinii pot fi periculoase. Uite de ce ar trebui sa te feresti timp de 9 luni:

 Branzeturile moi si laptele nepasteurizat

Laptele insuficient pasteurizat, carnea gatita necorespunzator sau branza pot determina aparitia Listeriozei. Ce reprezinta aceasta? Ei bine, este o afectiune ce se manifesta in cazuri frecvente la nou-nascuti, femeile insarcinate si persoanele cu sistem imunitar scazut. Branzeturile care trebuie evitate sunt in special cele cu mucegai, Camembert si Brie.

 Ficatul

Este o sursa importanta de fier pentru organism, insa acesta contine si o cantitate bogata de vitamina A si trebuie consumat cu moderatie. In doze mari, vitamina A poate duce la aparitia unor malformatii congenitale ale fatului, dar si la afectiuni hepatice ale viitoarei mamici.

Atentie la peste!

Pestele este bogat in proteine, iar acizii omega 3 pe care ii contine pot aduce multiple beneficii dezvoltarii bebelusului. Insa mare atentie la nivelul de mercur! Cu cat pestele este mai mare, cu atat acesta va contine o cantitate mai mare de mercur. Pe lista pestilor ce cresc riscul supradozarii cu mercur se afla rechinul, peste spada, tonul si macroul regal. In plus, acestia au un risc mai mare de a produce toxiinfectii alimentare.

Consumul excesiv de ceai verde poate duce la absorbtia deficitara a acidului folic in timpul sarcinii si, deci, la instalarea afectiunilor corelate cu lipsa acestei substante nutritive, printre care si anemia.

 Cofeina

Cofeina poate ajunge prin placenta din organismul mamei la fat. Ea poate afecta bataile inimii si respiratia acestuia. In general, specialistii recomanda evitarea cofeinei in primul trimestru de sarcina, iar in al doilea si al treilea consumul a cel mult 300 de miligrame de cofeina. 300 de miligrame cofeina reprezinta echivalentul a 4 cesti de cafea, 6 cani de ceai verde.

„Daca gravida sufera de constipatie sau dureri de cap, cafeaua poate ajuta la ameliorare si este acceptata pe toata durata sarcinii, cu conditia sa nu fie consumata in exces”.

Prea multe kilograme

Ingrasarea excesiva creste semnificativ riscul aparitiei unor complicatii. Hipertensiune de sarcina, diabet gestational, avort sau nastere prematura, intarziere in cresterea fatului. Evita mancarea de tip fast food, care, oricum, nu este sanatoasa pentru nimeni, cu atat mai mult pentru o viitoare mamica. Preparatele din aceasta categorie au un continut ridicat de grasimi, sodiu, sare si alti aditivi nocivi. E adevarat ca in timpul sarcinii, orice viitoare mamica are nevoie de un surplus caloric de aproximativ 300 de calorii. Tine minte ca exista alternative mult mai sanatoase, bogate in fibre si vitamine, precum fructele și legumele. Astfel, e recomandat ca produsele tip fast food sa fie inlocuite cu fructe si legume. Ele asigura atat aportul energetic, cat si nutrientii necesari: morcovi, nuci, avocado, spanac, mango si ardeiul rosu.

 

 

foto Shutterstock.com

Articole asemanatoare:

My title page contents