Consiliere și dezvoltare socio-emoțională: o abordare esențială pentru viitorul educațional și profesional al României

Consiliere și dezvoltare socio-emoțională: o abordare esențială pentru viitorul educațional și profesional al României

Consiliere și dezvoltare socio-emoțională: o abordare esențială pentru viitorul educațional și profesional al României. România se confruntă cu provocări educaționale semnificative, iar procentul tinerilor care nu se mai află în sistemul educațional la vârsta la care ar fi trebuit să finalizeze învățământul obligatoriu rămâne alarmant de ridicat, situându-se la aproximativ 20%.

Statisticile nu fac altceva decât să evidențieze o realitate dureroasă: unul din cinci copii români nu ajunge să finalizeze școala la timp. În plus, anual, peste 7.000 de copii români se nasc din mame minore, iar peste jumătate de milion de copii au avut recent cel puțin un părinte plecat la muncă în străinătate. Aceste cifre îngrijorătoare aduc în prim plan nevoia unei abordări integrate în cadrul sistemului de educație, care să vizeze atât aspectele academice, cât și cele sociale și emoționale.

Să vedem însă ce se ascunde în spatele cifrelor: tinerii se confruntă cu o serie de provocări și presiuni în viața de zi cu zi, iar impactul acestora asupra sănătății lor mentale este semnificativ. Unii dintre ei se simt obosiți din cauza faptului că au și o slujbă după orele de școală sau au un membru al familiei bolnav și se ocupă de îngrijirea lui, alții se simt triști, furioși, rușinați sau tocmai au fost jigniți de cineva. Adesea, astfel de aspecte scapă neobservate, iar lipsa de intervenție conduce la consecințe negative asupra capacității lor de concentrare și învățare.

Studiile realizate de Asociația GO-AHEAD[1][2][3][4] au dezvăluit un punct principal indiferent că vorbim de școli gimnaziale, licee sau tineri care au abandonat școala și anume nevoia crescută de programe de dezvoltare socio-emoțională și consiliere vocațională, pentru a-i ajuta să-și gestioneze emoțiile și să-și contureze un traseu profesional adecvat.

În fața acestor realități, este clar că este necesară o intervenție mai profundă în sistemul de educație, care să ofere sprijin emoțional și psihologic elevilor, dar și să faciliteze asumarea unui rol de lider din partea profesorilor, iar activitatea desfășurată de Asociația GO-AHEAD reprezintă o soluție în acest sens. Cele peste 25.000 de ore de formare, consiliere, dezvoltare personală și coaching desfășurate de Asociație cu peste 6.500 de cadre didactice, elevi și studenți în ultimii 7 ani au reprezentat un bun prilej pentru a constata care sunt principalele probleme cu care se confruntă mediul educațional și au stat la baza îmbunătățirii și adaptării permanente a programelor asociației. Rezultatele obținute în 7 licee tehnologice din jud Dâmbovița ca urmare a implementării de programe de consiliere personală și vocațională pe o perioadă de 6 luni sunt extrem de încurajatoare: s-a diminuat absenteismul în rândul tinerilor, a crescut stima de sine cu 15%, inteligența emoțională cu 11%, empatia cu 11% și a scăzut anxietatea cu 18%. Elevii au beneficiat de un spațiu sigur și confidential în care să poată discuta despre problemele lor, despre cum să își exprime emoțiile și să găsească soluții în mod constructiv, despre gestionarea stresului, rezolvarea conflictelor, dezvoltarea abilităților de comunicare și stabilirea obiectivelor personale și profesionale împreună cu consilieri și mentori din companii. Profesorii au trecut de asemenea printr-un proces de conştientizare, de dezvoltare personală, profesională şi de leadership pentru ca, la rândul lor, să poată acompania elevi, părinţi, colegi în acest proces de creştere şi transformare umană.

Este absolut necesar ca fiecare şcoală să aibă un consilier psihologic cu normă întreagă, însă realizarea acestei schimbări fără a fi însoţită de programe de formare continuă a profesorilor pe domeniul dezvoltare personală nu va genera efecte durabile.

Prin încurajarea dezvoltării personale și a încrederii în sine, elevii sunt mai pregătiți să facă față provocărilor vieții și să își atingă potențialul maxim, profesorii devin liderii care îi acompaniază, iar aceste rezultate nu înseamnă doar o îmbunătățire a sănătății mintale, ci se traduc și în rezultate școlare mai bune, o mai bună capacitate de interrelaționare și îmbunătățirea climatului școlar.

Prin fiecare proiect, prin fiecare activitate, indiferent că se adresează personalului didactic, tinerilor sau cetățenilor în general, GO-AHEAD își lasă amprenta pe educația și dezvoltarea personală a individului. Cu fiecare mic efort și cu susținerea financiară a sponsorilor și donatorilor (https://go-ahead.ro/doneaza/ ), Asociația contribuie la conștientizarea importanței dezvoltării personale și la transformarea procesului educațional dintr-un mediu formal și rigid într-un mediu flexibil, incluziv și colaborativ.

[1] https://go-ahead.ro/cauzele-abandonului-scolar-si-motivele-si-beneficiile-reintegrarii-in-programele-de-tip-a-doua-sansa-in-judetele-mehedinti-si-caras-severin/

[2] https://go-ahead.ro/necesitatea-orelor-de-consiliere-si-dezvoltare-personala-in-liceele-tehnologice/

[3] https://go-ahead.ro/studiu-privind-situatia-actuala-referitoare-la-drepturile-si-egalitatea-de-gen-problematica-discriminarii-pe-baza-de-gen-in-judetele-suceava-si-neamt/

[4] https://go-ahead.ro/zest4edu-studiu-abandon-scolar-provocari-problematica/

My title page contents