Studiu United Media Services: Pentru 1 din 2 români, cumpărăturile de sărbători de iarnă încep în noiembrie sau chiar mai devreme; Black Friday este un moment cheie pentru a bifa unele articole din lista de cumpărături
- 2 din 5 se așteaptă să cheltuiască mai mult decât anul trecut, în principal din cauza inflației
Obiceiurile consumatorilor spun multe despre care vor fi noile tendințe și, pe măsură ce anul se apropie de închidere, nu privim doar înapoi, ci și în viitor. Prin urmare, când vine vorba de unele dintre cele mai importante sărbători ale anului – Crăciunul și sărbătorile de iarnă – United Media Services a analizat mai profund modul în care românii plănuiesc să-și petreacă timpul, să consume media, dar și cât de mult intenționează să cumpere și ce sunt motivele din spatele acestor decizii.
Studiul a fost realizat în perioada 20-24 octombrie, pe un eșantion de 500 de respondenți din mediul urban, cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani. Interviurile au avut loc online, iar eșantionarea s-a făcut pe cote, în funcție de sex, vârstă și grad de urbanizare. Este al doilea studiu de sărbători creat de United Media Services anul acesta, după cel de Paște.
Sărbătorile de iarnă sunt o perioadă de bucurie pentru majoritatea românilor, deoarece 84% dintre respondenți au declarat că, oricât de grele sunt vremurile, sunt mereu fericiți când vin sărbătorile, în timp ce 78% apreciază tradițiile sărbătorilor și se străduiesc să le mențină în familia mea ca de obicei. În același timp, 72% au spus că, comparativ cu anii precedenți, vor fi mai precauți la cheltuieli (cumpărături/călătorii), în timp ce se simt mai stresați față de viitoarele sărbători de iarnă față de alți ani, din cauza contextului actual (inflație, război).
Mai mult, două treimi dintre români își vor folosi fondurile disponibile pentru achiziții de sărbători și 2 din 5 se așteaptă să cheltuiască mai mult față de anul trecut, în principal din cauza inflației. Cu toate acestea, doar 28% au făcut economii pentru sărbători, iar 7% vor folosi un card de credit/împrumuta bani pentru a putea acoperi cheltuielile, ceea ce sugerează fie o intenție de a cheltui în limita posibilităților lor, fie o constrângere financiară care le îngreunează să se pregătească în prealabil.
Cumpărăturile se mută în noiembrie, conectate la Black Friday
„Cumpărăturile de sărbători de iarnă au început deja, iar Black Friday este o mare oportunitate de a bifa unele articole din lista de cumpărături. 56% dintre români au declarat că au început deja cumpărăturile de sărbători în noiembrie sau chiar mai devreme, îmbrăcămintea și produsele de înfrumusețare fiind categoriile de top. Black Friday este un moment cheie în contextul mai mare al cumpărăturilor de sărbători, 1 din 2 persoane plănuind să cumpere cadouri de Crăciun cu această ocazie; electronicele rămânând cele mai căutate produse de Black Friday”, a declarat Anca Băcăianu, Head of Strategy & Research la United Media Services.
În același timp, eticheta de Black Friday este percepută de români ca fiind folosită în exces și peste jumătate dintre români nu sunt impresionați de promoții sau chiar cred că nu sunt reale, 52% declarând că perioada promoțională BF este prea lungă, nu este clar când are loc de fapt evenimentul. Totuși, 47 % au spus că se simt bombardați de mesajele promoționale BF trimise în prealabil, dar se pare că acest mesaj are efect, întrucât 41 % au recunoscut că, în anii precedenți, au cumpărat adesea mai multe lucruri decât au fost planificate.
Continuând tendințele pandemiei, 3 din 4 români își vor face cel puțin o parte din achizițiile online, invocând confortul și gama de produse drept principalii factori motivatori. Românii preferă magazinele online multimarcă – 71%, urmate de mall-uri și centre comerciale, hipermarket/supermarket – 58%, magazine online monomarca – 30%.
„Consumatorii caută valoare. În ciuda entuziasmului, oamenii sunt îngrijorați cu privire la inflație, 3 din 4 declarând că vor fi mai precauți cu aceste cheltuieli de vacanță în comparație cu anii precedenți. Se așteaptă ca mărcile să ușureze povara inflației, iar cele care oferă promoții atrăgătoare vor ieși în frunte”, a mai declarat Anca Băcăianu.
Mai mult conținut video decât înainte
În ceea ce privește modul în care privesc media și divertisment, 72% dintre români au spus că vor viziona conținut video (TV, VOD, YouTube etc.) în perioada sărbătorilor și 37% spun că o vor face mai mult decât de obicei. Situația seamănă foarte mult cu raportul United Media Services despre Sărbătorile de Paște, când s-a descoperit că 1 din 2 români au declarat că le place să urmărească emisiuni și emisiuni TV specifice Paștelui și mai mult de 63% vor viziona conținut video (TV, YouTube etc.) în timpul liber de Paște, 25% spunând că îl vor consuma mai des decât de obicei.
În ceea ce privește călătoriile, peste un sfert dintre români au familie în străinătate care se va întoarce în vacanța de iarnă, dar doar 4% vor pleca în străinătate pentru a vizita membrii familiei. Mai mult, 6 din 10 români vor face o excursie în afara orașului în perioada sărbătorilor de iarnă, la fel cum s-a întâmplat cu Paștele, în timp ce 88% vor călători în interiorul țării. Cele mai multe călătorii vor fi efectuate cu mașina (83 %), doar 12 % cu trenul și 10 % cu avionul.
Despre United Media Services
United Media Services este o agenție de media full-service, cu focus in zona de digital, cu biroul în București și cu aptitudini de coordonare media regională. Agenția lucrează în prezent pentru mai mult de 70 de clienți și 100 de branduri din cele mai dinamice categorii, precum retail, pharma, telecom, e-comm, FMCG, financiar, etc.