Timp de 3 zile, RADAR 2025 a transformat Bucureștiul în capitala artei new media din Europa

Timp de 3 zile, RADAR 2025 a transformat Bucureștiul în capitala artei new media din Europa

Timp de 3 zile, RADAR 2025  a transformat Bucureștiul în capitala artei new media din Europa. Cea de-a VI-a ediție RADAR – Festival de New Media Art, prezentată de ING Bank, a transformat Bucureștiul într-un hub internațional de artă și tehnologie. Timp de trei zile, între 3-5 octombrie 2025, publicul a putut explora la Casa Presei Libere, instalații de lumină, proiecții imersive, artă generativă și performance-uri live semnate de artiști din 11 țări. Interesul pentru această ediție, cu tema Light Borders, a fost unul foarte mare: peste 11.500 de vizitatori.

 

Instalații spectaculoase în premieră în România

Ediția din acest an a festivalului a adus în premieră la noi în țară proiecte de artă digitală premiate la cele mai mari festivaluri internaționale – instalații interactive de lumină, lasere, proiecții imersive și holograme semnate de artiști din 11 țări de pe 3 continente.

Printre cele mai spectaculoase instalații ale ediției s-au numărat: Flux – Collectif Scale (Franța): o instalație cinetică de lumină unde linii luminoase controlate robotic se mișcă organic în sincron cu muzica și  MIMIC – Media Tribe (International collective) ce îmbină un ecran LED cu proiecții laser pentru a crea o experiență audiovizuală imersivă, ambele susținute de ING România, The Pledge – mots (România): o instalație interactivă care i-a provocat pe vizitatori să-și predea chipul inteligenței artificiale și să devină parte dintr-un mural digital suprarealist, Onirica() – fuse (Italia):* o experiență vizuală colectivă care a transformat 12.000 de vise reale în imagini generate de AI și Row – o instalație holografică creată de studioul internațional Tundra, Oh Lord – Guillaume Marmin (Franța): o instalație audiovizuală bazată pe imagini solare din arhiva NASA, care materializează și animează fascicule de lumină, dar și Light mehr licht – tot a lui Guillaume Marim –  susținută de Ploom.

Au fost prezenți, de asemenea, și artiști din Slovacia, Germania, Australia și studiouri internaționale din Polonia, consolidând astfel poziția festivalului RADAR ca spațiu de dialog internațional și platformă regională pentru creativitatea multidisciplinară.

“Cea de-a VI-a ediție RADAR este fără dar și poate cea mai spectaculoasă de până acum. Ne bucurăm că am putut aduce în fața publicului din România instalații interactive de lumină, lasere, proiecții imersive și holograme, lucrări de artă care au fost prezentate în cadrul celor mai mari festivaluri de profil din străinătate. Mulți dintre vizitatorii noștri le-au putut admira până acum doar online și au fost surprinși să le poată vedea live la București. Prin această ediție, RADAR își consolidează poziția de hub internațional de artă digitală, de platformă unde tehnologia întâlnește creativitatea, iar privitorii devin parte a operei de artă. Succesul celei de-a VI-a ediții ne motivează să mergem mai departe și să venim cu noi surprize pentru publicul din România anul viitor.”– au declarat organizatorii RADAR.

 

RADAR Kids 2025: Cel mai mare spațiu temporar de joacă, cu instalații interactive

Unul dintre cele mai așteptate segmente ale festivalului a fost RADAR Kids, programul dedicat copiilor și familiilor, ce s-a desfășurat în spațiul Scânteia+ (în Casa Presei Libere) cu sprijinul Lidl România. Copiii au putut descoperi aici 8 instalații interactive create de artiști români și internaționali, experimente de lumină și sunet, dar și workshop-uri creative, realizate de Coding Hub și Teach for Romania, menite să le stimuleze imaginația și să le dezvolte curiozitatea față de educație prin interacțiune.

Întregul festival a fost pus în valoare prin proiectoare Epson, partener tehnologic al ediției, iar implementarea tehnică a fost realizată împreună cu 360 Revolution.

Mobilitatea electrică transformată în artă digitală

BYD, partenerul de mobilitate al RADAR 2025 și cel mai mare producător de autovehicule cu energie nouă (NEV) din lume, a prezentat instalația ATEM, semnată de studioul Ausgang. În anumite intervale, instalația a fost alimentată direct de bateria modelelor BYD, prin funcția Vehicle to Load (V2L), transformând astfel energia mobilității electrice în artă digitală.

Grație tehnologiei V2L, modelele BYD pot fi transformate într-o sursă de energie mobilă, ce poate alimenta electrocasnice mici, computere și console de joc, și chiar artă.

Artă și sustenabilitate

Environ, partenerul de sustenabilitate al festivalului, a oferit câte un bilet de acces la RADAR sau RADAR Kids celor care au adus orice echipament electronic uzat (telefon, laptop, cabluri sau alte aparate mici) la punctele de colectare special montate în cadrul festivalului.

 

RADAR a fost realizat cu sprijinul ING Bank România, Lidl România, Ploom, Epson, Up-România, Environ, BYD, Institutul Cultural Român, Institutul Francez din România, Goethe Institut, Institutul Adam Mickiewicz, Institutul Polonez din București, Blue România.

Parteneri Media: IQAds, Urban.ro, The Institute, Agerpress, Designist, BIZ, Europa FM, Radio România Cultural, start-up, Zeppelin, Daily Magazine, Mommy Hai, GoKid, Zile și Nopți, Munteanu.

 

My title page contents