Disciplina la copii: apeleaza la consecintele firesti ale faptelor

Disciplina la copii: apeleaza la consecintele firesti ale faptelor

Disciplina la copii!!! Hmmm! Exista un mod de a disciplina care previne luptele de putere si care il absolva pe parinte de statutul de „persoana rea”. Apeland la consecintele care decurg natural din a face sau a nu face un anumit lucru, castigurile sunt pe termen lung atat pentru copil, cat si pentru parinte.

 

Metoda traditionala de disciplinare implica retragerea privilegiilor in cazul unui comportament inadecvat. Desi aceeasta tehnica ii poate face pe copii cooperanti pe termen scurt, studiile au aratat ca nu este cea mai buna varianta de invatare a lectiilor utile pe tot parcursul vietii.

Disciplina la copii nu inseamna amenintare

Copiii nu pot invata atunci cand se simt amenintati. Din acest motiv, este mai util ca un copil sa resimta consecintele ce decurg din actiunile lui. Daca refuza sa poarte geaca, lasa-l sa ii fie frig. Data viitoare cel mai probabil o va imbraca.

Disciplinarea copiilor implica rabdare

A disciplina apeland la consecintele logice solicita mai mult implicarea parintelui. Trebuie avut in vedere ca ele sunt conectate si cu comportamentele gresite. Daca copilul tau fuge in mijlocul strazii, va fi nevoit sa te tina de mana restul drumului. Aceasta conexiune ajuta copilul sa inteleaga si sa invete din repercusiunile actiunilor lui.

Ce trebuie sa ai in vedere la capitolul disciplina?

 

Cei trei R – relationare, respect, rezonabil

O consecinta trebuie sa tina cont de acesti trei factori.

Relationare. Trebuie sa existe o relatie directa intre actiune si consecinta. De exemplu, daca face mizerie, trebuie sa curete.

Respect. O consecinta nu trebuie sa includa rusinarea sau umilirea, deoarece in loc sa invete lectia, se va concentra pe emotiile negative care incoltesc in sufletul lui.

Rezonabila. Consecinta trebuie sa se concretizeze intr-o sarcina, pe care copilul este capabil sa o indeplineasca. Daca are 3 ani, nu o sa-l pui sa dea cu mopul daca a varsat ceva pe jos, dar il poti implica in actiunea de curatare.

 

Gaseste piesa lipsa.

Exista si situatii cand consecintele firesti ale actiunilor nu sunt un motivator suficient de mare, pentru a corecta un comportament. O camera dezordonata, ca urmare a faptului ca nu face curatenie, nu il impacteaza atat de tare.

Ocoleste tentia de a pedepsi, punand problema diferit. In loc sa spui „Daca nu faci curat, nu te uiti la televizor”, incearca „Cand o sa termini curatenia, te poti uita la televizor”. Formuland in acest fel, de fapt ii transmiti copilului un principiu dupa care ar fi bine sa se ghideze „Fa ce trebuie, inainte sa faci ce vrei”. Poate va rata emisiunea preferata, insa odata ce va face sarcina la timp, consecinta directa va fi ca se va putea bucura de ce ii face placere.

Fa-ti un plan de rezerva.

Vor fi momente cand aceasta abordare nu va da roade. Nu va functiona daca pentru copil consecintele, care decurg dintr-o anumita actiune nu sunt mare lucru (de ex – degradarea dintilor daca nu ii spala) sau daca dandu-i voie sa experimenteze o anumita consecinta ar implica sa raneasca pe cineva (de ex – nu il vei putea lasa sa arunce cu pietre in alte persoane). Daca consecinta nu este super evidenta, cel mai probabil nu e strategie de disciplinare pe care  este indicat sa o folosesti.

My title page contents