5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn

5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn

5 din 10 români sunt irascibili sau au probleme de concentrare din cauza lipsei de somn – Cel mai recent studiu realizat de Asociația CIPRA – Centrul de Informare, Prevenire Risc și Analiză arată că stresul este cel mai important factor care afectează calitatea somnului românilor, fiind menționat de 52% dintre respondenți (în scădere față 61% anul trecut), urmat de timpul în exces petrecut la calculator sau pe telefon, cu un procent de 40%, obicei care afectează în cea mai mare măsură tinerii din categoria de vârstă 18-24 de ani (62%). Totodată, 28% dintre respondenți petrec prea mult timp la televizor înainte de culcare, iar 27% mănâncă sau beau cu puțin timp înainte de somn și din acest motiv nu se odihnesc bine.

 

Cercetarea de piață anuală CIPRA a evidențiat faptul că odihna a avansat în 2024 pe primul loc în topul aspectelor cu impact asupra calității vieții românilor, având o importanță majoră pentru 54% dintre aceștia, în timp ce echilibrul dintre viața personală și cea profesională se află pe locul doi, iar alimentația pe locul trei.

Printre cele mai frecvente consecințe ale lipsei de somn menționate de români se numără dificultățile de concentrare (53%) și irascibilitatea (52%), urmate de:

  • probleme cu memoria (45% dintre respondenți);
  • renunțare la activitățile care le fac plăcere (39%);
  • evitarea interacțiunilor sociale (36%);
  • ațipitul în timpul zilei (35%);
  • probleme în a-și îndeplini sarcinile la job (31%).

„Din păcate, rutina de seară a celor mai mulți dintre noi se învârte în jurul telefonului, calculatorului și televizorului. Lucrăm până târziu, chiar și acasă, sau ne relaxăm vizionând filme sau cu telefonul în mână, urmărind noutăți din mediul online. Este important să avem un ritual de seară sănătos, să petrecem timp de calitate în familie, să citim, să medităm, lucruri care ne ajută realmente să ne destindem fizic și psihic și ulterior să avem un somn bun și odihnitor. În plus, copiii noștri au nevoie de reguli și de exemple sănătoase, pentru că și ei devin dependenți de dispozitive digitale la vârste din ce în ce mai mici, iar modelul pe care îl oferim și timpul petrecut împreună cu ei sunt decisive în formarea obiceiurilor viitoare. Desigur, este important să identificăm cauzele care afectează somnul fiecăruia dintre noi și să luăm măsuri: să mergem la medic pentru a trata apneea în somn, problemele respiratorii, să evităm consumul de alcool și substanțe energizante înainte de culcare. Lipsa somnului nu trebuie neglijată, ea crește riscul de depresie, obezitate, diabet, scade imunitatea, ne afectează pe multe planuri“, spune dr. Ruxandra Constantina, medic de familie, expert CIPRA.

Conform studiului CIPRA, calitatea somnului s-a îmbunătățit anul acesta, când 46% dintre respondenți au declarat că dorm bine, comparativ cu 39% în 2023. În plus, 59% dintre participanții la studiu au declarat că dorm între 7 și 8 ore pe noapte, 21% au menționat o medie de 6 ore, în vreme ce doar 12% dintre români dorm maximum 6 ore. Din același studiu reiese că românii adorm mai greu anul acesta: 37% dintre ei adorm în 10 minute sau mai puțin (comparativ cu 41% în 2023), 16% în 11-20 de minute, iar 34% petrec între 21 și 30 minute înainte să adoarmă (față de 20% în 2023).

Pentru îmbunătățirea calității somnului, 46% dintre respondenți consideră că i-ar ajuta o organizare mai bună, astfel încât să termine lucrurile planificate la timp, 30% își doresc mai multă liniște în casă sau în zona în care locuiesc, 27% menționează meditația sau altă activitate care să-i ajute să se liniștească înainte de culcare, 25% ar avea încredere în tratamente naturiste sau ceaiuri, 22% un pat sau o pernă mai confortabile, iar 8% și-ar dori să nu mai sforăie, pentru a se putea odihni.

Realizat de Reveal Marketing Research în luna septembrie 2024 pe baza metodologiei CAWI (chestionare autoaplicate online), studiul CIPRA a vizat un eșantion reprezentativ la nivel național, format din 1007 respondenți, bărbați și femei, utilizatori de internet, din mediul urban sau rural, cu vârste peste 18 ani. Rezultatele studiului sunt disponibile pe site-ul CIPRA,  secțiunea Studii.

 

 

__________________________________

Despre CIPRA

Membrii fondatori au dezvoltat CIPRA cu misiunea de a contribui la îmbunătățirea calității vieții românilor prin informare corectă, validată de către experți. Calitatea vieții românilor este afectată de lipsa de informare, care poate conduce la alegeri greșite de consum. Astfel, CIPRA pune la dispoziția consumatorilor o platformă informativă care să îi ajute în luarea unor decizii în privința obiceiurilor zilnice, astfel încât riscurile care ar putea avea un impact negativ asupra calității vieții lor să fie diminuate. Pentru a se adapta permanent nevoilor curente de informare ale românilor, CIPRA va stabili un dialog permanent cu consumatori, companii și autorități.

 

Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 15 ani companii din România și Europa.

My title page contents