Să descoperim împreună 7 sfaturi pentru a gestiona stresul de la locul de muncă și pentru a-ți recăpăta calmul. Uneori munca poate deveni cauza principală a stresului. Încearcă să restabilești echilibrul corect între angajamente și bunăstarea psihofizică cu ajutorul următoarelor sugestii.
Stresul, în general, este o condiție declanșată de organism atunci când primește anumite semnale din mediul extern. În schimb, când acest mediu este locul de muncă, atunci se poate vorbi de stres legat de muncă. Este adevărat că lucrul sub o presiune ușoară poate fi mai provocator și chiar productiv, dar există o limită în orice!
Acest tip de stres apare atunci când cerințele care decurg din muncă depășesc aptitudinile, resursele și nevoile lucrătorului și nu există posibilitatea concretă de control asupra sarcinilor de îndeplinit.
Alte cauze ale stresului la locul de muncă sunt legate de:
- o remunerație necorespunzătoare pentru eforturile de muncă;
- o aprobare scăzută pentru ceea ce faci;
- lipsa timpului pentru a îndeplini toate sarcinile atribuite;
- slabă organizare sau colaborare cu colegii;
- o mare responsabilitate pentru munca pe care o ai de făcut.
Când acești factori încep să se combine unul cu celălalt, apar simptome tipice de stres la locul de muncă, inclusiv:
- nervozitate și o stare de tensiune constantă;
- insomnie;
- depresie și indiferență;
- sentiment de eșec și stima de sine scăzută;
- izolare;
- mânie și resentimente.
Pe lângă aceste afecțiuni psihologice și sociale, apar și simptomele fizice ale stresului profesional; acestea variază de la cele mai frecvente dureri de spate, dureri de cap și oboseală, până la manifestarea unor simptome și mai grave. De fapt, acest tip special de stres a arătat o predispoziție mai mare pentru boli cardiovasculare, creșterea tensiunii arteriale, tulburări musculo-scheletice și gastrointestinale. În cele din urmă, stresul legat de muncă afectează și performanța muncii în sine, pe măsură ce performanța și dedicarea față de aceste activități scad.
Însă, înainte de a ajunge la sindromul de burnout – adică criza de nervi ca urmare a unei supraîncărcări de angajamente și reacții emoționale – încearca câteva sfaturi pentru a-ți găsi calmul la locul de muncă și a te elibera de anxietate!
Iată 7 sfaturi pentru a gestiona stresul de la locul de muncă:
Când începi să asociezi munca cu o stare neplăcută de agitație și anxietatea te însoțește pe tot parcursul zilei, este necesar să găsești modalități de a controla stresul de la locul de muncă și de a-ți recăpăta starea de bine psihosomatică.
1. Schimbă-ți modul în care vezi munca
Pentru a evita o cădere nervoasă legată de muncă, trebuie să corectez modul cu care îți vezi rolul. Înainte de orice, este esențial să îți găsești motivațiile și să înlocuiești factorii negativi ai jobului cu cei pozitivi care, de fapt, te-au determinat să-l alegi. Ulterior, este important să adopți o atitudine pozitivă. Să acorzi importanță la ceea ce faci dă energie pozitivă organismului, îmbunătățind totodată implicarea și eficacitatea performanței.
În cele din urmă, fii întotdeauna clar cu privire la așteptările tale de creștere și străduiește-te să le obții. Va fi, de asemenea, o modalitate excelentă de a-ți recăpăta stima de sine.
2. Oprește-te și respiră
Când simți că situația scapă de sub control și simți că panica te stăpânește, este timpul să iei pauze. Tehnicile de respirație împotriva anxietății și stresului sunt utile pentru găsirea armoniei cu tine însuți, deoarece îți permit să te concentrezi doar în prezent, recunoscând eforturile depuse până acum. Pe lângă acestea, de mare ajutor ți-ar fi să practici meditația (în special mindfulness) sau yoga pentru a scăpa de cele mai frustrante gânduri și emoții. Între timp, să te aperi de riscul de epuizare, ca urmare a concentrării asupra respirației.
3. Alege alimente antistres
Chiar și nutriția poate contribui la combaterea stresului la locul de muncă. Există alimente antistres care ajută la ameliorarea oboselii fizice și mentale și la scăderea eliberării de cortizol și adrenalină. Acestea sunt alimente care conțin în special vitamine B, magneziu, acid folic, Omega-3, zinc, potasiu și fibre: cereale, leguminoase, carne, pește gras, legume cu frunze verzi, fructe uscate, cacao amară. Referitor la cacaua amară, aceasta este un adevărat remediu pentru îmbunătățirea stării de spirit și stimularea hormonilor legați de dispoziția emoțională.
4. Fă o plimbare în aer liber
Fie că ești în timpul liber sau în pauza de masă, evită să fii sedentar sau să stai mereu în fața computerului! Anxietatea și stresul de la locul de muncă pot fi atenuate chiar și cu o simplă plimbare în aer curat. Mai ales dacă se anunță o zi frumoasă și însorită. O astfel de plimbare ajută la eliberarea tensiunilor emoționale și fizice și oxigenează organismul. De asemenea, îl încarcă cu vitamina D, sintetizată datorită expunerii la soare. Lumina soarelui acționează împotriva apatiei și neliniștii cauzate de stres. Ca un fel de reglator al dispoziției.
5. Învață presopunctura
Îți poți restabili calmul și, în același timp, să combați durerile de cap prococate de stresul de muncă și cu ajutorul presopuncturii, prin apăsarea cu degetele asupra zonei tâmplelor, a cefei și a frunții. De asemenea, poți exersa automasajul pe picioare și pe mâini pentru a combate stresul de la locul de muncă. Acesta te va ajuta să te relaxezi cu mișcări de regenerare prin împingerea părților moi.
6. Dormi suficient!
Cum să faci față stresului de la locul de muncă? Dormi suficient! Bun sfat, dar uneori pare imposibil de realizat, deoarece stresul provoacă tulburări de somn, iar a nu dormi suficient generează o creștere a stresului, punând în mișcare un cerc vicios rău. De aceea este important să urmezi câteva sfaturi simple pentru a dormi bine și a-ți regăsi calmul. Apelează la exerciții de meditație și tehnici de relaxare specifice pentru a adormi, bea ceaiuri din plante care facilitează relaxarea corpului și a minții, în special cele cu mușețel și balsam de lămâie, și alege-ți lecturi relaxante. Calitatea bună a somnului ar putea ameliora stresul în mod semnificativ!
7. Descoperă beneficiile uleiurilor esențiale
Uleiurile esențiale sunt într-adevăr remedii naturale grozave pentru stresul de la muncă! Printre cele mai potrivite parfumuri pentru relaxarea minții și pentru a oferi o senzație naturală de bine corpului, se numără cele de lavandă, bergamotă și lemn de santal.
Este suficent să diluezi câteva picături de ulei în puțină apă și să răspândești parfumul prin difuzoare, esențe de ardere sau bețișoare înmuiate, în funcție de ce preferi. Important este să fii învăluit de aroma relaxantă antistres cu toate simțurile.
Datorită proprietăților lor calmante și fortifiante, uleiurile esențiale te vor ajuta să eliberezi tensiunea și să-ți recapeți calmul la terminarea zilei de lucru.