Evaluarea Nationala ajuta la diminuarea analfabetismului functional? Cum e oare? In ultima perioada, s-a discutat intens despre eficienta si utilitatea Evaluarilor Nationale in ciclul primar. S-a spus ca elevii ar fi prea mici pentru testari atat de riguroase, ca ar putea deveni tematori in raport cu scoala, dar au fost si pareri potrivit carora evaluarile nationale in clasele primare au beneficii de necontestat.
In acest context, Iuliana Dragan, specialist Intuitext in educatie si profesor pentru invatamantul primar, face urmatoarele precizari. „Cred ca e necesar sa verificam in ce masura elevii care au parcurs ciclul achizitiilor fundamentale (adica prima etapa a scolaritatii, ce cuprinde clasele pregatitoare, I si a II-a). Cum au dobandit instrumentele necesare pentru parcurgerea cu succes a perioadei scolare urmatoare.
E nevoie de verificare
De asemenea, se impune o evaluare a achizitiilor elevilor nostri dupa parcurgerea ciclului primar. Ei au nevoie de aceste achizitii de care e nevoie la gimnaziu. Consider utile aceste evaluari, deoarece rezultatele obtinute de elevi stau la baza realizarii de planuri individuale de invatare. Acestea au rolul de a indrepta eventualele lacune constatate in urma testarii. Evaluarea Nationala nu streseaza elevul mai mult decat o evaluare curenta. Am constatat in multe cazuri ca parintii sunt mai stresati decat elevii.“
Pregatirile de Evaluare – scoala cu placere
In momentul in care primesc confirmarea rezultatelor muncii lor, in urma aplicarii unei evaluari externe, copiii capata mai multa incredere in propriile forte. Asa li se insufla dorinta de a invata pentru a fi la fel de buni in continuare.
Cum e mai bine?
Dar pentru ca rezultatele scolare sa fie multumitoare, e nevoie ca elevii sa aiba o atitudine pozitiva in raport cu scoala si sa-si doreasca, in mod real, sa descopere singuri cat mai multe informatii interesante. Pentru a le incuraja curiozitatea nativa, specialistul Intuitext in educatie le ofera parintilor si cadrelor didactice cateva idei inedite:
Cum si de ce?
- Activitatile de invatare constituie modalitati active si eficiente de invatare la aceasta varsta daca sunt organizate sub forma de joc, intreceri, concursuri, care se pot desfasura individual, in perechi sau in echipa.
- Invatarea digitala, folosind platforme de invatare on-line este de asemenea foarte atractiva pentru copii.
- Familiarizarea elevilor cu tipurile de itemi intalniti in cadrul Testarii Nationale e de asemenea un punct important. In acest sens, pentru antrenament pot fi folosite modelele de teste de pe site-ul ministerului sau auxiliare didactice cu teste concepute dupa aceeasi structura.
Anxietate in randul elevilor – Greselile profesorilor si ale parintilor
In ceea ce priveste greselile profesorilor si ale parintilor ce pot determina anxietate in randul elevilor mici, Iuliana Dragan crede ca „de cele mai multe ori, stresul copiilor este indus de parinti sau de unele cadre didactice, care exagereaza rolul testarii.“
Detalii suplimentare
In plus, cand vine vorba sa le explicam copiilor necesitatea acestor evaluari, e important ca „elevii sa stie ca e o testare obisnuita. O testare in care ei vor aplica ceea ce au invatat pe tot parcursul anului scolar. Li se va spune, de asemenea, ca nivelul testului este mediu. Ca trebuie sa fie atenti, fiindca au mai rezolvat exercitii asemanatoare. Ii linistim pe elevii nostri si spunandu-le ca timpul alocat testarii este suficient pentru rezolvarea tuturor sarcinilor.
Simularile sunt bune
Foarte utila este organizarea unei «simulari» a acestor testari. Astfel se reduc mult emotiile, fiindca elevul stie la ce sa se astepte in momentul evaluarii“, sustine specialistul Intuitext in educatie.