Fericirea se învață zi de zi!

Fericirea se învață! Voi știați? Dar de educația timpurie ați auzit? Este un concept despre care se vorbește tot mai mult în ultima vreme, asigură dezvoltarea  integrală și armonioasă a personalității copilului, în funcție de ritmul și nevoile acestuia. Totodată, educația oferită trebuie să asigure stimularea diferențiată a copiilor, vizând dezvoltarea intelectuală, emoțională, socială și fizică a fiecărui copil.

 

Toate activitățile desfășurate cu copii mici ar trebui să respecte dreptul copilului la joacă – privit ca o formă de activitate, metodă, procedură și mijloace de realizare a abordărilor educaționale la vârste mici, precum și o metodă de stimulare a capacității și creativității copilului, ca drept al lui și ca o deschidere către libertatea de a alege, în funcție de propriile sale nevoi.

Valentina Secară – pionieră în educație

Valentina Secară este un promotor al educației timpurii în România, mamă a trei copii, care are la activ o vastă experiență în munca cu copiii. Tocmai de aceea, reprezintă persoana în măsură să ne împărtășească din experiența sa.

„În calitate de promotor al Conferinței de Educație timpurie și al educației timpurii din România, simt o mare bucurie, responsabilitate și energie pentru acest proiect și această inițiativă. De altfel, acesta este genul de proiect care îți dă aripi, dar care te și consumă foarte mult, pentru că nu a mai fost făcut până la tine, pentru că trebuie să faci educarea pieții, familiarizarea cu un produs/proiect nou, și să dai viață unor cărări nebătătorite până atunci, ceea ce poate fi o mare provocare. O astfel de inițiativă are nevoie de multă pasiune și de acțiuni constante, pentru a prinde viață și a crește. Pe mine însă, mă inspiră astfel de proiecte, acestea dau sens existenței mele profesionale.”, ne mărturisește Valentina Secară, General Manager Acorns Nursery.

Conferința de Educație Timpurie – un nou standard

Conferința de Educație Timpurie are particularitatea unor sesiuni de training foarte practice, cu informații și activități oferite de traineri cu experiență din Marea Britanie, în general. Aceste activități pe care le propun speaker-ii sunt probate deja în grădinițe și școli din întreaga lume, acolo unde au fost prezentate și folosite apoi de cadrele didactice din aceste regiuni. „Prin urmare, impactul pozitiv asupra copiilor și educației este unul garantat. Tocmai aceste atuuri ale proiectului îi atrag pe educatori: Ideea este de a oferi argumente, studii științifice privind folosirea acestor strategii și activități, într-o manieră dinamică și pozitivă, apoi modalitatea în care pot fi introduse la clasă. Faptul că numărul de participanți a crescut de la an la an, începând cu 60 de educatori și ajungând anul acesta la 1500, este un indicator că acest proiect are conținut apreciat de educatori.”, adaugă Valentina Secară.

Fericirea se învață zi de zi!

De altfel, profesorii și educatorii primesc cu deschidere conceptul de educație timpurie, „dar a fost nevoie de timp pentru introducerea conceptului, și familiarizarea cu acesta. Activitatea noastră în această zonă a început din 2008, prin lansarea unui proiect numit #EarlyEducation. În momentul în care educatorii află de beneficiile asupra copiilor și primesc strategii relevante, probate în practică, sunt mult mai deschiși. În plus, ceilalți, care nu au participat la conferință, au împrumutat din activitățile deprinse de participant și au văzut cât de benefice sunt în rândul copiilor. Astfel, au devenit ei înșiși ambasadori ai educației timpurii. Trebuie punctat că, în Romania, în educația timpurie avem lipsă de pregătire, însă și multă dorință din partea unui număr generos de educatori, care își doresc să afle ce anume ar putea face în plus și mai bine cu cei mici.”, completează specialistul în educație.

Beneficii pentru educatori

Pătrunzând mai adânc în tainele conceptului de educație timpurie, putem descoperi că acesta oferă multe beneficii atât pentru educatori, cât și pentru părinți.

Educația timpurie implementată de la naștere, ajută copilul în a păstra vii conexiunile între neuroni, conexiuni care, în lipsa stimulării, mor. De asemenea, educația timpurie are beneficii asupra rezultatelor școlare ulterioare, impact asupra abandonului școlar, mult diminuat pentru copiii care au beneficat de o astfel de educație, cât și asupra unor abilități și deprinderi pe care copilul le dobândește în această etapă, și care, ulterior, vor avea efect în viața sa de adult. „Educația timpurie transformă procesul de îngrijire din creșe într-un proces educațional, sprijinind astfel dezvoltarea optimă a creierului, care în etapa de vârstă 0-3 ani se realizează într-un procentaj de 80% din capacitatea sa. Părinții își sprijină eficient copilul în dezvoltare, prin expunerea la educație timpurie, asigurând un parcurs armonios celui mic, în acord cu nevoile sale reale.”, punctează d-na Secară, antreprenor în educație.

 

Părinți și profesori în parteneriat

Orice părinte sau cadru didactic poate descoperi și studia acest concept, atâta timp cât este interesat de educație, de a fi în pas cu evoluția în acest domeniu și a descoperi noul în domeniu. Te ajută să evoluezi atât ca părinte, cât și ca antreprenor în educație.

„În cazul meu, familiarizarea cu acest concept a început odată cu nașterea celui de-al doilea copil al meu, Kathleen, naștere care a avut loc la o lună de la deschiderea grădiniței Acorns. Din dorința de a-i asigura cel mai bun parcurs, am început să citesc ce anume era disponibil în Marea Britanie la acea vreme. Astfel, am aflat de o schemă numită <Birth to Three Matters> (Naștera a trei aspecte), folosită de guvernul din această țară pentru susținerea dezvoltării din toate punctele de vedere (fizic, intelectual, social, emoțional etc.) a copilului cu vârsta cuprinsă între 0-3 ani. Schema a fost folosită dupa aceea în Acorns, începând cu 2005, pentru planificarea activității și evaluarea impactului acestora, pentru copiii cu vârsta între 1-3 ani. Ulterior, în 2006, această măsură a stat la baza apariției Baby Acorns, prima creșă din România care oferea educație și îngrijire copiilor din categoria de vârstă amintită, înscriși la noi. Implementarea <Birth to Three Matters> a presupus și pregătirea persoanelor care lucrau cu copii din această categorie de vârstă. Pe scurt, acesta a fost începutul conceputului Conferința de Educație Timpurie.”, explică Valentina Secară, managerul creșei Acorns.

Profesorii de azi pot deveni mai buni

Pornind de la această experiență personală a unui antreprenor în educație, profesorii de azi pot deveni mai buni, mai pregătiți în domeniul în care se dedică cu atâta pasiune.

„Da, cred că este important ca dascălii din ziua de azi, fie că lucrează în creșă, grădiniță, școală sau în orice altă formă de învățământ, să fie pregătiți optim, constant, în acord cu nevoile generației pe care o au în grijă. Pentru că da, e foarte important ca aceștia să se adapteze continuu nevoilor, cerințelor. Și da, mă refer la parcurgerea unui training relevant, practic, fără prezența unui <limbaj de lemn> și, mai ales, cu aplicabilitate imediată. În acest sens, sugerez dascălilor să își continue <vânătoarea> după pregatire, pe care o observ în creștere în ultimii ani, și să nu mai aștepte până vor fi pregătiți obligatoriu de alte foruri. În momentul în care alegi să urmezi această vocație de dascăl, știi că vei învăța toată viața. Nu există altă rețetă de succes! În plus, această învățare continuă ne oferă vitalitate, flexibilitate, sănătate și multe altele. Și le-aș mai recomanda tuturor educatorilor, învățătorilor, profesorilor, să fie FERICIȚI! Fericirea se învață, iar copiii primesc fericirea de a fi, de a învăța, de a descoperi, de la dascălii pe care îi au alături. În plus, e mult mai atractiv să predai cu zâmbetul pe buze, dansând, glumind, <coborându-te la mintea copiilor>! Această atitudine te face unic, autentic, și… îți prelungește viața! Ce ai putea să îți dorești mai mult?”, punctează atât de frumos Valentina, o mamă – antreprenor dedicată educației.

 

Părinții au nevoie de modelare

Părinții au nevoie de modelare

Părinții au nevoie de modelare

Nici părinții nu sunt uitați când vine vorba de a continua să învețe, să se automodeleze, să devină varianta cea mai bună și frumoasă pentru copiii lor.

„Părinților le recomand să aleagă cu multă grijă educatorii copiilor lor, să știe ce așteptări au de la dascăli și să facă un parteneriat perfect cu aceștia, în beneficiul copiilor, și nu al adulților. De asemenea, le recomand să aibă inima deschisă și mintea flexibilă, întrucât educația s-a schimbat. Este important să aibă ca reper nevoile copiilor lor și estimările privind viitorul, pentru a fi la curent cu tipul de cunoștințe, atitudini, comportamente, valori necesare viitorului adult, formate astăzi în creșă, grădiniță, școală. În plus, îi recomand părintelui să rămână părinte și nu educator, pe cât se poate, chiar dacă acum vorbim de lecții online etc., situații care, de multe ori, îl transformă pe părinte în orice altceva decât este el, de fapt. Copilul are nevoie de un părinte în primul rând, și e bine să nu neglijăm această nevoie fundamentală.”, recomandă antreprenorul în educație din postura de părinte, totodată.

Pandemia a schimbat totul

E clar că, în contextul actual, pandemia a schimbat aproape totul: școala, comportamentul, relațiile interumane. De aceea, educația și școala, în general, vor putea fi total schimbate la anul pe vremea aceasta. Totuși, în tot acest proces de schimbare prin care trecem de câteva luni încoace, există și unele părți pozitive, nu doar negative.

„Cred că, pe de o parte, vom fi parcurs anumiți pași rapizi în evoluția învățării digitalizate, pași care nu ar fi fost posibil de parcurs în România atât de curând, și care există de multă vreme în alte țări. În același timp, cred că vom învăța multe, atât în calitate de părinți, dar și în cea de dascăli și comunitate. Cu siguranță, vor fi și lipsuri în educație, însă ele apar, de obicei, atunci când un sistem este înlocuit cu un altul și nu există suficientă informare, formare a celor ce vor livra procesul educațional. Partea bună este că vom fi cu toții mai flexibili în învățare, vom fi mai atenți și mai dornici de a afla soluții eficiente. Eu asta cred, dar aș lansa, totuși, această întrebare autorităților, pentru realizarea unui plan de acoperire a golurilor apărute în învățarea copiilor, în special în această perioadă, și de continuare a formării dascalilor.”, este de părere specialistul.

Educație de pandemie între necaz și fericire

Cum aminteam deja, pandemia a adus anumite beneficii, însă a produs și dezavantaje. „Distanțarea, noile obiceiuri, lipsa unui proces educațional în școală, toate acestea au un impact pe termen lung asupra copiilor, modului în care vor relaționa, tipului și volumului de cunoștințe și abilități, unle dintre ele care se pot deprinde doar într-un cadru formal. Cred că, procesul educațional pentru copiii cu vârsta între 0-10 ani ar trebui să se realizeze în instituții create cu acest scop. Și spun acest lucru, pentru că nu mă refer doar la cunoștințele pe care ar trebui să le deprindă un copil. Cred că este un moment în care, flexibilitatea tuturor celor implicați în educarea copiilor este esențial să fie în doze cât mai mari, pentru a găsi soluții optime. Aici mă refer la un impact pe termen lung și nu imediat: de exemplu, cum afectează măsura x sănătatea și educația copilului pentru următorii 2, 5 10 ani? Să nu uităm că anumite ferestre de oportunitate sunt disponibile în anumite intervale de timp,  și ce nu dezvoltăm la momentul oportun, nu se mai poate realiza ulterior.”, adaugă antreprenorul Valentina Secară.

E momentul în care începem să ne trăim viața

Frumoase îndemnuri, de care ar trebui să ținem cont cu toții. Avem nevoie, mai ales în această perioadă grea prin care trecem, să ne menținem o stare de spirit pozitivă în raport cu copiii, iar pentru asta, „indiferent de vârsta acestora, aș recomanda să avem noi înșine o stare de spirit bună, să descoperim ce anume ne face fericiți, ce tip de învățare, de informație, vești, contacte, activități etc. ne ajută în obținerea fericirii. Este momentul în care e benefic să analizăm acești indicatori și să investim pentru a avea o viață armonioasă, nu doar personală, ci și profesională. E momentul în care ne uităm și în interiorul nostru și nu numai în exterior, pentru a vedea ce anume ne oferă o stare de bine, de fericire. Sunt oameni care în această perioadă își schimbă viața, încep o altă carieră, se mută din oraș la sat și tot așa. E momentul în care începem să ne trăim viața și să nu ne mai lăsăm pradă ei. Cred că această atitudine, dar și activitățile asociate acesteia ne vor ajuta în păstrarea unei stări zen în relația cu cei mici. Iar dacă realizăm că a fi dascal nu ne mai face fericiți, este în regulă și acest lucru. Există o vorbă: <fericire cu forța nu se poate>, Însă, există atât de multă fericire în jur!”, este îndemnul dat de Valentina Secară, pentru obținerea fericirii și a stării de bine.

 

 

 

 

 

 

 

My title page contents