Generația sustenabilă: Cum construim obiceiuri responsabile prin educație

Generația sustenabilă: Cum construim obiceiuri responsabile prin educație. România se pregătește să celebreze, pe 27 octombrie, Ziua Națională a Sustenabilității, o zi dedicată conștientizării și acțiunii pentru un viitor responsabil. În preambulul acestei date, Asociația Sută la Sută Românesc și Tribuna Consumatorilor, în parteneriat cu Comisia pentru Mediu din Senatul României, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, au organizat, la Senatul României, evenimentul „Generația sustenabilă: Cum construim obiceiuri responsabile prin educație”.
Evenimentul a reunit decidenți, reprezentanți ai mediului privat și ai societății civile, într-un dialog despre rolul educației în formarea unei generații conștiente și responsabile, sub sloganul „Un viitor sustenabil începe prin educarea tinerilor de azi.”
Printre vorbitori s-au numărat:
Mircea Abrudean – Președintele Senatului
Glad Varga – Președinte, Comisia pentru Mediu din Senat
Luciana Antoci – Consilier de Stat, Cancelaria Prim-Ministrului
László Borbély – Consilier de Stat, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă
Sebastian Hotca – Vicepreședinte, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor
Mihai Ghigiu – Președinte, Comisia pentru Învățământ, Camera Deputaților
Sorin Ion – Secretar de Stat, Ministerul Educației și Cercetării
Ana Maria Ștefan – Inspector școlar în cadrul ISMB
și Lidia Feher – Asociația Sută la Sută Românesc
Mircea Abrudean, Președintele Senatului, a declarat, la debutul dezbaterii: Educația este un subiect extraordinar de important și vă rog să contați pe noi pentru a promova importanța sustenabilității în rândul tinerilor.
Glad Varga, Președintele Comisiei pentru Mediu din Senatul României, a precizat că: Avem nevoie de multă educație aplicată, care formează comportamente. În UE, sustenabilitatea a devenit un criteriu de performanță, iar tinerii aleg tot mai mult companii verzi. Comisia pentru mediu este deschisă colaborării și propunerilor dvs. Orice idee bună este un pas spre o lege mai bună.
Luciana Antoci, Consilier de stat în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului, a declarat:
În ceea ce privește tema sustenabilității, școala a reușit să o integreze tot mai bine și mai mult în ultima vreme. Menținerea echilibrului ecologic și utilizarea responsabilă a resurselor sunt cele două strategii importante. Acestea trebuie să devină principii ale unui nou stil de viață pe care să îl dezvoltăm pentru generațiile viitoare.
László Borbély, Consilier de stat pentru Dezvoltare Durabilă, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, a punctat: Avem circa 40 de parteneriate și astfel descoperim oameni minunați în zona de educație. În 2018, noi am creat o strategie, unde am pus visurile noastre. Avem inclusiv benzi desenate cu 17 supereroi, trimise tuturor Inspectoratelor Școlare. Avem piese de teatru, avem canalul de YouTube pe care puteți vedea proiectele noastre. Proiectul La Înălțime a ajuns în 150 de școli. Educația este foarte importantă!
Sebastian Hotca, Vicepreședintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, a subliniat importanța dialogului cu mediul de afaceri și consumatorii, dar și a educației: Totul pornește de la educație, care trebuie privită prin perspectiva provocărilor pe care ni le oferă societatea – acestea creează provocări foarte mari in rândul tinerilor, în special prin prisma interacțiunii cu mediul online. Informațiile trebuie să vină spre ei mult mai rapid, altfel atenția dispare. Drepturile consumatorilor trebuie complementate de o educație sănătoasă și responsabilă.
Mihai Ghigiu, Președintele Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților, a susținut că: De foarte multe ori, când vorbim despre educație, vorbim doar despre a forma personal pentru piața muncii. Educația, familia, societatea au rolul de a forma cetățeni mai buni și mai responsabili. Cât timp școala nu se va duce mai mult către ideea de cetățenie, va fi greu să discutăm despre obiceiuri cu adevărat sustenabile.
Sorin Ion, Secretar de stat, Ministerul Educației și Cercetării, a arătat că: Atât elevii, cât și cadrele didactice pot să devină actori pentru sustenabilitate. Toate competențele necesare pentru aceasta sunt dezvoltate de Ministerul Educației atât prin educație formală, cât și informală. Ca acțiuni relevante: avem introducerea în curriculă a educației pentru mediu și schimbări climatice; includerea noțiunilor de sustenabilitate pentru învățământul liceal.
Ana Maria Ștefan, inspector școlar în cadrul ISMB a subliniat importanța proiectelor dedicate educației pentru sustenabilitate și a implicării beneficiarilor reali ai acestora – elevii.
Panelul a adus exemple concrete de programe care schimbă obiceiurile de consum și de viață ale tinerilor:
- „Gustă cu atenție. Bucură-te de moment” – un program Mondelēz International realizat în parteneriat cu ANPC, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă și Asociația Sută la Sută Românesc, care a ajuns deja la 50.000 de elevi din toată țara și care promovează alimentația sănătoasă și echilibrată în rândul tinerilor.
- Danone România – prin inițiativele Sănătos de Mic și O șansă pentru familia ta, investește în educație, formare și comunități sustenabile.
- Finzoom România – promovează legătura dintre educația financiară și sustenabilitate, prin cartea Secretul Banilor și manualele de educație financiară din școli.
- Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) – a adus în discuție sustenabilitatea în comerțul electronic.
- Destiny Park – primul parc de edutainment din România, unde copiii învață prin joacă despre profesii și responsabilitate.
Dezbaterea a fost moderată de Adrian Cojocaru, jurnalist și co-fondator al asociației Nature Talks.
Despre Asociaţia Sută la Sută Românesc
Asociaţia Sută la Sută Românesc sprijină valorile şi cultura românească şi recunoaşte rolul tinerilor în acea societate complet dezirabilă. Asociaţia Sută la Sută Românesc are convingerea că este important ca tinerii să fie expuşi în mod consecvent la conţinut educaţional de înaltă calitate, conturat cu grijă şi respect faţă de tânăra generaţie, considerând în acelaşi timp că această convingere creează responsabilitate şi angajament. În acest context, îşi propune să dezvolte şi să creeze proiecte relevante pentru tânăra generaţie.