Înotul este un sport minunat. Înotul pledează pentru viață și pentru sănătate. Înotul te ajută să fii învingător, te învață cum să fii lider. Cum să reușești.
Unde îți poți duce copilul la înot, în siguranță? Cine te poate îndruma? Azi, ne-am oprit la Georgeta Sultana ca să ne povestească despre educația acvatică. De de? Recunoscută la nivel internațional încă din anii `50, educația acvatică a fost inițiată în România în anii 2000 de către Georgeta Sultana. Ea este cadru medical cu experiență de 40 de ani în neonatologie. În urma stagiilor de pregătire realizate în cadrul Federației Franceze de Activități Acvatice și Loisir, Georgeta Sultana a deschis în anul 2004 primul centru pilot de educație acvatică din România.
Inovația de început
Sultana a conceput o metodă cu multiple beneficii pentru copii (Metoda Sultana, brevetată în anul 2012). Tot ea a introdus ocupația de instructor de educație acvatică în COR (Clasificarea Ocupațiilor din România) și, astfel, a lansat prima școală certificată pentru personal calificat în acest domeniu.
5 cuvinte pentru a descrie educația acvatică
JOC, BUCURIE, STIMULARE, SIGURANȚĂ, SOCIALIZARE
De la ce vârstă pot începe cursurile de educație acvatică?
Cursurile de educație acvatică încep la 6 luni, un moment cheie în dezvoltarea cognitivă și psihomotorie a copilului.
Înainte de 6 luni, chiar din primele zile de naștere, după ce nou-născutul este echilibrat cardiorespirator, noi propunem o metodă inovatoare de îngrijire și tratament, realizată prin interferența dintre masaj, gimnastică și hidroterapie. Se numește Metoda Sultana®, a fost brevetată în anul 2012 și se folosește atât la domiciliul copilului, cât şi în clinici specializate, ca program educaţional de călire şi fortificare a organismului.
Care sunt beneficiile educației acvatice asupra dezvoltării fizice a copilului încă de la 6 luni?
Că orice formă de educaţie fizică, educaţia acvatică ajută la întărirea organismului şi menţinerea unei stări de bine. Exerciţiile de relaxare şi stimulare combinate cu apa caldă din bazin cresc apetitul şi somnul, ce au un efect pozitiv în dezvoltarea armonioasă a copilului.
Până la vârsta de 6-8 luni, bebeluşii păstrează reflxul de apnee din mediul intrauterin. Prin intermediul scufundărilor, acest reflx se transformă într-un automatism.
În apă, totul e mai ușor
De asemenea, în apă, copilul poate exersa mai multe grupe musculare decât pe uscat, datorită faptului că este mai puţin restricţionat de gravitaţie.
Conform protocolului de lecție, o ședintă de educație acvatică pentru această categorie de vârsta poate dura maxim 35 de minute, în funcție de disponibilitatea copilului.
Cum contribuie educatia acvatică la modelarea personalității unui copil?
Educația acvatică îi oferă copilului posibilitatea de a obține nenumărate beneficii psiho-afective. Printre acestea, cele mai importante sunt: un grad crescut de încredere în sine și în mediul în care trăiește, initiațivă, gust pentru explorare și descoperire, o mai mare asumare a riscului.
Toate acestea formează autonomia care îi va modela personalitatea. În acest fel, copilul și mediul acvatic sunt într-o constantă interacțiune și evoluție, concept modern al utilizării mediului în valorizarea acțiunii întreprinse de copil. Copilul este determinat să-și creeze propriile experiențe, să facă propriile greșeli, să evolueze.
Prin ce se remarcă un copil care urmează cursuri de educație acvatică?
Copiii care urmează cursuri de educație acvatică dezvolta deprinderi care îi ajută să fie lideri printre copiii de vârsta lui: putere de concentrare mărită, încredere în sine, grad mai mare de socializare, independență.
Ce tehnici folosesc în lucrul cu copiii specialistii in educație acvatică pentru câștigarea încrederii în propria persoana?
Apa reprezintă o sursă de exprimare a potențialului, iar educația acvatică este o activitate ce garantează drepturile copiilor în apa, respectul pentru propriul ritm de dezvoltare, pentru nevoile, pentru starea de bine a acestora.
Mediul acvatic are un efect relaxant pentru cei mici, stimulând curiozitatea și canalizandu-le energia, permitandu-le să culeagă neîncetat informații.
Tentativele de a stăpâni acest mediu îl ajută să descopere, să acționeze asupra mediului, dar să și primească acțiunea acestuia asupra propriului corp, conducându-l spre cunoașterea de sine. Încurajările sunt cele mai indicate pentru obținerea unor rezultate durabile; copilul are nevoie de aprobare verbală, precum și de semnale nonverbale – de zambet, aplauze; astfel de conduite vor întări mișcările dobândite de copil.
Ce aptitudini are un viitor lider în viziunea Georgetei Sultana?
Răbdare, încredere, fair-play, curajul de a risca, asumarea acțiunilor.
Poate fi educația acvatică o lecție de leadership pentru copii? În ce mod?
Da! Prin creșterea gradului de inteligență emoțională.
Ce ne puteți spune despre cultivarea inteligenței emoționale prin educație acvatică?
În anul 2013, am realizat în centrul Micii Campioni un studiu statistic pe un lot de 80 de copii, folosind baterii de teste psihologice (testul Raven, testul personalității, Testul Arborelui) și chestionare adresate atât copiilor, cât și părinților. Studiul nostru a demonstrat nivelul intelectual, emoțional, relațional crescut, cât și nivelul stimei de sine ridicat. Diferențele au constat în perioada și frecvența cu care au practicat programul de educație acvatică, fără diferențe între sexe.
Ce facem cu copiii cărora le este frică de apă?
Apa prilejuiește o creștere emoțională, înfruntarea unor temeri, acceptarea și depășirea lor și, în final, o mai mare bogăție în repertoriul afectiv al persoanei.
Temerile în apă pot fi de sufocare (teamă de adâncime), de cădere (ex. Teama de pierdere a sprijinului plantar, de a introduce capul în apă), de eșec, de necunoscut, etc.
Joc și ghidare
După identificarea temerii, instructorul de educație acvatică împreună cu părintele vor găsi cel mai bun mod de intervenție prin construirea unui cuib de siguranță pentru cel mic. Respectăm ritmul de adaptare și personalitatea copilului și, cu multă răbdare, îi propunem foarte multe situații ludice, îi lăsăm timp pentru acceptarea fiecărui exercițiu și îi oferim sprijin permanent prin obiecte ajutătoare și prin întinerea mâinilor deschise, la suprafața apei, cu palmele spre cer.
Copilul este ghidat și încurajat, toată activitatea i se propune sub forma jocului, nu îi impunem nimic. Prin joc, copilul va învăța mișcările, prin joc va imita ce vede la alți copii sau la părinte/animator, prin joc se creează atmosfera de destindere, de încredere și siguranță de care are nevoie. În joc, copilul poate să greșească și să o ia de la capăt , până când își însușește corect sarcina respectivă.
Cât durează un curs?
Programul de educație acvatică este propus de noi ca un stil de viață pentru fiecare nou-născut și copil mic. Atât frecvența, cât și continuitatea, sunt aspecte esențiale în obținerea unor rezultate pe termen lung. Astfel, relația cu apa debutează cu Metoda Sultana, din primele zile de viață, și poate continua cu educație acvatică și înot până la 100+.
Cum putem evalua progresul copilului?
În Centrul Micii Campioni, evaluarea copiilor se face periodic prin întocmirea fișelor observație psihomotrică, în care menționăm achizițiile pe mai multe planuri: motric și psiho-afectiv.