Cum îți dezvolți inteligența emoțională – 5 pași de urmat zi de zi

Cum îți dezvolți inteligența emoțională

Cum îți dezvolți inteligența emoțională? Mai întâi de toate trebuie să înțelegi că inteligența emoțională nu se dobândește urmând o rețetă foarte specifică. Însă, există câțiva pași prin care poți modifica modul în care te comporți, felul în care faci față provocărilor sociale sau abilitatea de a lua decizii mai bune.

Inteligenţa emoţională reprezintă gradul în care un individ estecapabil să reacţioneze la propriile sale emoţii şi la cele ale celorlalţi. Mai mult, este o componentă esențială pentru a avea relații profesionale și interumane mai bune.

Urmează acești pași zi de zi și vei observa că te vei simți mai sigură în modul în care faci față provocărilor sociale.

1. Cum îți dezvolți inteligența emoțională? Identifică emoțiile prin care treci

Când ești pe fugă, între proiectele de la birou și multe alte activități de peste zi este ușor să pierzi contactul cu emoțiile tale.

În astfel de momente există o probabilitate mai mare să acționezi impulsiv.

Un lucru trecut de multe persoane cu vederea? De fiecare dată când ai o reacție emoțională, primești informații despre o anumită situație, persoană sau eveniment.

Este foarte important să poți identifica și explica emoțiile prin care treci.

Oamenii cu o inteligență emoțională ridicată știu să își controleze emoțiile pentru că le știu să identifice și să descrie ceea ce simt. În momentul în care acorzi atenție modului în care te simți, înveți să ai încredere în emoțiile tale și devii mai bună la a le controla.

2. Cum îți dezvolți inteligența emoțională? Fii atentă la felul în care te comporți cu alte persoane

Un element esențial pentru a-ți îmbunătăți inteligența emoțională? Capacitatea de a-ți controla emoțiile și reacțiile. După ce devii tot mai conștientă de impactul acestora, concentrează-te pe comportamentul tău.

Ai observat că în momentele în care treci prin anumite emoții acestea îți afectează modul în care se desfășoară ziua ta?

Aceste stări au un impact negativ asupra modului în care comunici cu persoanele din jurul tău, asupra productivității tale sau chiar asupra stării tale generale?

În momentul în care devii mai conștientă de modul în care reacționezi la emoțiile prin care treci, poți analiza și comportamentul tău.

Încearcă să fii sinceră cu tine. Emoțiile negative îți pot transforma comportamentul, te pot face mai agresivă și mai irascibilă.

În momentul în care știi cum reacționezi și cum te comporți în anumite situații vei putea începe să îți controlezi răspunsul cu mai multă siguranță!

3. Cum îți dezvolți inteligența emoțională? Asumă-ți responsabilitatea pentru comportamentul tău

Acest pas este o provocare pentru foarte multe persoane. Dar va fi de mare ajutor. Emoțiile, reacțiile și comportamentul pe care îl ai în anumite situații îți aparțin.

Asumă-ți responsabilitatea pentru ele, chiar dacă nu ești mândră de ele.

Să spunem că o anumită persoană te-a rănit, iar reacția ta a fost una agresivă. Ești responsabilă de acest comportament.

Persoana respectivă nu “te-a obligat” să te comporți în acest mod, reacțiile tale îți aparțin în totalitate.

Vei observa că,  pe măsură ce vei învăța că poți controla doar reacțiile tale la o anumită situație, te vei simți mai bine.

4. Cum îți dezvolți inteligența emoțională? Empatia este esențială

Oamenii cu o inteligență emoțională ridicată au de multe ori și un grad ridicat de empatie (perceperea și conștientizarea emoțiilor celorlalte persoane). Empatia nu înseamnă că trăiești emoţiile altor persoane, ci înseamnă că înțelei emoțiile acestor pornind de la experiența ta.

Prin mijlocirea empatiei vei reuși să îi înțelegi mai bine pe cei din jurul tău, să le intuiești gândurile și trăirile affective. Astfel, vei reușit să le anticipezi comportamentul și să reacționezi luând toate aceste elemente în calcul.

5.  Cum îți dezvolți inteligența emoțională? Creează un mediu pozitiv

Pe lângă practicarea abilităților menționate mai sus (cunoașterea propriilor emoții, gestionarea emoțiilor și  a comportamentului – autocontrol, asumarea responsabilității și practicarea empatiei), observă lucrurile care merg bine și în ce momente te simți mulțumită cu viața ta.

Un mediu pozitiv nu contribuie doar la îmbunătățirea calității vieții, dar va contribui și la o gestionarea relațiilor interpersonale întru-un mod eficient și empatic.

My title page contents