Cum îți dai seama când are nevoie copilul de logoped? Copiii sunt diferiți: unul merge în picioare mai repede, altul de aceeași vârstă se deplasează încă în 4 labe, unul mănâncă mult, în timp ce altul abia o face. Tot așa se întâmplă și cu limbajul.
Fiecare își dezvoltă limbajul și începe să-l folosească atunci când e pregătit, pe etape. Nu există o rețetă universal valabilă, dar există niște grafice. Mulți părinți, care compară copiii lor ca și cum ar fi modele de laborator, cad într-o disperare totală dacă copiii lor nu au un vocabular dezvoltat atunci când aceștia se așteaptă.
Când are nevoie copilul de logoped. De ce se grăbesc părinții să apeleze la specialist?
Pentru a rezolva „problemele lingvistice” ale copiilor lor, părinții se îndreaptă către ajutorul specific al terapiei logopedice. Logopedul este un educator al cuvântului scris și citit. Acesta folosește în activitatea sa jocuri verbale adecvate pentru a stimula sau a preveni tulburările de limbaj, care pot fi permanente dacă nu sunt corectate la timp. Adesea mulți părinți, nerăbdători să audă cele mai bune poezii de la copiii lor, se grăbesc să apeleze la specialist. În realitate însă, anumite dificultăți lexicale și fonetice sunt doar tranzitorii sau sunt legate de probleme psihologice. De asemenea, trebuie spus că, copilul își îmbunătățește în timp vocabularul, iar școala și ascultarea basmelor sunt esențiale pentru o vorbire corectă.
Când are nevoie copilul de logoped? Există un moment anume care indică prezența unei probleme de limbaj
Logopedul este indispensabil atunci când copilul în vârstă de 2 ani nu a emis niciodată și nu a reprodus sunete sau cuvinte cum ar fi „mama, tata”. Când copilul se bâlbâie, chiar dacă părinții apelează la exerciții specifice, poate fi nevoie și de sprijin psihologic. În cele din urmă, este esențial consultarea unui psiholog și a unui logoped pentru cazurile severe de corectare a dislexiei.
Alte cazuri minore, care în realitate, dacă nu persistă în timp, dispar de la sine, sunt atunci când copilul inversează silabele. Și atunci când litere precum „s, z, gl, gn” creează probleme în compoziția cuvântului. Când sunetele sunt modificate, propozițiile nu sunt completate sau conceptele sunt exprimate cu dificultate. Acest lucru ar putea fi cauza faptului că unui copil îi e dificil să se exprime. Uneori, poate fi vorba doar de o lene a copilului. De aceea, trebuie să-i fie stimulată creativitatea.
Când are nevoie copilul de logoped? Cum îl pot ajuta părinții?
Există exerciții simple pe care chiar și părinții (la domiciliu) le pot face cu copiii foarte mici. Dar este nevoie de colaborare din ambele părți. Puteți apela la o oglindă, pentru a reflecta imaginea copilului, în timp ce acesta exersează o pronunție corectă. Va urmări mișcările limbii pe cerul gurii, felul în care articulează. Se poate apela și la un exercițiu față în față, mamă-copil. Copilul va urmări mișcările gurii și a modului în care pronunță aceasta cuvintele.
Se pot face și pentru copii mai mari exerciții cu bile, sau strângând creioane între dinți, în timp ce pronunță literele. Sau poate recita chiar poezii fără greșeală, concurând cu mama. Repetați mai repede și tot mai repede cu versuri frumoase sau rime de grădiniță, creând un joc de competiție jucăușă între copil și părinte. Deci, este esențial ca mama sau părinții, în general, să nu accentueze problema copilului, deoarece poate accentua modul de exprimare în acel moment. Problema trebuie tratată ca un joc pentru a se putea juca împreună. Cu toate că e o problemă pentru copil, poate părea ca o activitate distractivă, pe care acesta o împarte cu părinții. Iar cel mai bun tratament rămâne să-i citiți în fiecare seară copilului dintr-o carte, pentru a-i stimula ascultarea și imaginația.