Homeschooling în România. Un concept inegal dar ilegal

Tot mai mulți părinți se gândesc la homeschooling în România ca alternativă la sistemul de învățământ instituționalizat.

Tot mai mulți părinți se gândesc la homeschooling în România ca alternativă la sistemul de învățământ instituționalizat. Argumentele aduse sunt puternice, însă la fel de puternică este și rezistența autorităților care consideră ilegală educația la domiciliu.

Explicația oferită pentru faptul că a face homeschooling în Romania este ilegal e aceea că în Constituția României este stipulat faptul că învățământul este obligatoriu și se organizează în instituții de învățământ. Potrivit Legii Educației, singura excepție o fac copiii cu dizabilități sau nevoi speciale și nedeplasabili.

Educația la domiciliu în istoria lumii

A nu se crede că homeschoolingul a apărut ca și consecință a eșecurilor învățământului clasic, standardizat, și a nemulțumirilor părinților față de acesta. De fapt el a funcționat, în lume, înainte de introducerea legilor obligatorii de școlarizare și era o practică obișnuită.

Cea mai mare parte a educației copiilor era făcută de familiile și comunitățile locale sau de tutori profesioniști. De serviciile acestora din urmă se puteau bucura, însă, familiile cu posibilități materiale. Începând cu secolul XIX, educația la domiciliu a scăzut odată cu adoptarea legilor învățământului obligatoriu. Dar a continuat să fie practicată în comunitățile izolate. O reactivare a învățământului la domiciliu a început în anii 1960 și 1970, când reformiștii educaționali și-au arătat nemulțumirea față de educația standardizată. Are sau nu succes în prezent învățământul la domiciliu? În urmă cu doi ani, în Statele Unite ale Americii învățau acasă aproximativ 1,7 milioane de tineri. Trageți voi concluzia.

Avantaje și dezavantaje

În general vorbind, oriunde s-ar practica homeschooling-ul, primul avantaj al copilului este acela de a avea posibilitatea să-și utilizeze mai bine timpul. Aici se face referire la timpul petrecut pentru a se deplasa către și de la școală.

Din punctul de vedere al părinților, marele avantaj este acelea că se poate alege pentru copil un conținut de predare în concordanță cu interesele și aptitudinile lui. În plus, acest tip de învățământ pune accent pe cultivarea imaginației și dezvoltarea creativității, încurajând totodată gândirea critică și practică în detrimentul teoriei. Este un sistem fără constrângeri, fără competiție, fără note și calificative. Fără presiuni și fără riscul de a fi victimele bullying-ului. Să nu trecem cu vederea nici peste aspectul financiar, recunoscând că educația la domiciliu implică mai puține cheltuieli.

În opinia psihologilor, dezavantajul este acela că ”elevul” interacționează doar cu părintele, fiind privat de posibilitatea de a-și exersa abilitățile de adaptare la grup și de participarea la viața socială.

Homeschooling în România

Momentan, învățământul la domiciliu este – cum afirmam mai sus – ilegal. Cu toate acestea, anual, câteva sute de familii aleg să își retragă copiii de la școală și să continue educația la domiciliu. Deschiși ideii de homeschooling în România se arată cei din București și din Transilvania. Cum procedează? Își înscriu copiii la ”școli-umbrelă” din străinătate, contra unor taxe anuale care pornesc de la 300 de euro. La absolvire, copilul primește o diplomă echivalentă celei din învățământul obligatoriu, care este recunoscută. În baza acesteia el va putea susține examenul de Bacalaureat, putând apoi să își continue studiile.

My title page contents