Creierul copiilor si empatia

Ce se intampla in creierul unui copil cand invata sa empatizeze? Tu stii? Ei bine, afla ca, In jurul varstei de 4 ani copiii incep sa descopere un lucru nou – ca oamenii din jurul lor gandesc diferit fata de ei.

 

Un studiu a explorat schimbarile care se intampla la nivelul creierului, cand un copil este capabil sa identifice ca o persoana percepe ca adevarat un lucru, pe care copilul il cunoaste drept fals. Pe masura ce isi antreneaza aceasta abilitate, devine mai bun la a prezice comportamentul persoanelor din jur, dar si la a-l modifica pe al lui insusi. Un exemplu? Sa nege o fapta rea doar pentru ca mama nu l-a vazut infaptuind-o. Alt exemplu: sa ajute un prieten sa invete un joc, pe care nu il cunoaste.

Antrenamentul e cheia

Recunoasterea falselor credinte in altii este un pas cheie in dezvoltarea teoriei mintii. Mai exact, a intelegerii ca oamenii pot avea ganduri, credinte, intentii si perspective diferite de ale lor.

Un grup de cercetatori de la Universitatea din Leiden si Max Planck Institute au facut un experiment in acest sens. Ei au scanat creierul a 43 de copii cu varste de 3 si 4 ani cu ajutorul RMN-ului , pentru a detecta structura si organizarea materiei albe din creier.

Ce e materia alba?

Materia alba este formata din fibre nervoase, care transmit mesaje la nivelul creierului. Este alba, deoarece are in compozitie o substanta alba numita mielina. Aceasta imbraca fibra nervoasa, comportandu-se asemenea unui izolator pentru a facilita transmiterea mai rapida a mesajelor neuronale. Cresterea mielinizarii este corelata indeaproape cu diferite jaloane in dezvoltarea comportamentala. Studiul a urmarit cum aceasta crestere a mielinizarii este implicata in teoria mintii.

Misiuni pentru creiere tinere

Prescolarii au fost rugati sa indeplineasca doua sarcini – copilului si unui soricel de jucarie le-a fost aratata o cutie goala si o punguta cu o bomboana. Dupa ce soricelul a parasit camera, bomboana a fost mutata din punga in cutie. Cand soricelul a fost reintrodus in camera, copilul a fost intrebat, unde ar crede soricelul ca este bomboana. Cei mai multi copii cu varsta de 3 ani au zis ca in cutie, in timp ce copiii de 4 ani si-au putut da seama, ca cel mai probabil, soricelul ar crede ca este in punga.

Uite de ce

In cazul celei de-a doua sarcini, copilului i-a fost aratata o cutie de bomboane, dar umpluta cu creioane. Cand soricelul de jucarie, care nu fusese prezent in camera, a fost introdus, copilul a fost intrebat. „Ce ar crede aceasta ca este in cutie?” Si de aceasta data copiii de 3 ani au zis ca sunt creioane, in timp ce copiii de 4 ani au spus ca soricelul crede ca sunt bomboane inauntru.

Ce era diferit in creierul copiilor de 4 ani? Ce le-a permis sa se puna in locul soricelului?

Cercetatorii au observat maturizarea fibrelor materiei albe dintr-o structura numita fascicul arcuat, care se lega in mod specific cu abilitatea copilului de a recunoaste gandurile soricelului. Aceste fibre conecteaza parti din lobul temporal, implicat in procesarea starilor mentale ale altora la adulti, cu cortexul prefontal median, o parte a lobului frontal ce proceseaza gandirea abstracta si ierarhica.

 

 

Articole asemanatoare:

My title page contents